søndag 11. april 2010

Leikarstu

Noe av det som i flere år har stått på ønskelista, er en lekestue ute i hagen, så her om dagen rykket jeg inn en annonse i lokalavisa. Til min store glede fikk jeg to napp på annonsen min og har vært på visning utrustet med fotoapparat og tomstokk.

Den første stua ser slik ut og selges til en overkommelig pris. Veggene trenger noen malingsstrøk, vinduet noen sprosser mens tak og gulv virket helt i orden.

032

Innvendig mangler den panel både i tak og vegger, men det er bare en fordel slik jeg ser det, for da kan jeg samtidig isolere og legge på smalt panel som jeg ønsker å ha. Et ekstra vindu kan jeg saktens også få satt inn og et rimelig vindu kan jeg uten problemer finne hos en av disse brukthandlerne mine.

035   033

034

Verandaen foran er litt i smaleste laget og jeg kunne ha ønsket meg noe annet enn liggende panel akkurat her. Men dette er sikkert noe som kan endres på etter hvert. Ytterdøra kan låses.

Den andre stua er noe penere, men også til en adskillig høyere pris.

Størrelsen på begge hyttene er omtrent den samme, ca 250 c X 200cm  godt og vel.

På denne stua er det liggende panelet smalere noe som passer bedre til størrelsen på huset.

039

Her er også verandaen større, men rekkverket må senkes til høyde tilsvarende nedre del av vinduet. Dessuten må de ferdiglagde stolpene på rekkverket ersattes med noe nettere.

Pyntelisten oppe i mønet må også skiftes ut!

037

Ytterdøra var kjempefin, men kan ikke låses.

038

Innvendig var den tipptopp selv om jeg kunne ønsket meg smalere panel og litt isolasjon i veggene.

040     041

Dessuten synes jeg det er en ulempe at stua har hele 3 vinduer som stjeler veggplass og sånn sett skaper begrensninger.

036

Opprinnelig har jeg hele tiden sett for meg at stua skal stå her, nedenfor verandaen min hvor Lussi og Pisi jakter på pølse- og godbiter.

012

Men etter en runde med oppmålinger har jeg kommet til at den vil ta for stor plass akkurat der.

007  006

Så nå har jeg endt opp med at den må plasseres et annet sted på tomta, nærmere bestemt i enden av plattingen foran uthuset og bortover mot gjerdet hvor eg egentlig har sett for meg et fremtidig drivhus. Her vil den skjerme fint for innsyn fra gangveien like utenfor gjerdet.

Du verden som jeg har spekulert og fundert i løpet av helga, men nå tror jeg endelig valget er tatt. Jeg kommer antagelig til å kjøpe den første dukkestua.

1 kommentar:

Randi sa...

De var jo flotte begge to!
Skjønner godt at du vil ha en sånn i hagen. Det blir prikken over ien i hagen din.

Gleder meg til å følge prosjektet ditt.