onsdag 22. juni 2011

“Ute på bryggekanten”……..

 

Etter oppholdet på Stokkøya gikk turen videre nordover mot Osen hvor vi tok en avstikker ned til Bessaker .

     133 

 

Legg merke til vindmøllene oppe på berget i bakgrunnen, som jeg vel og merke har en del blandede følelser i forhold til ……

135

 

 

Her var det på tide med en ny rastepause…….

118

123

Dette er et velegnet sted for picnic med bord og benker langs bryggekanten.

Kyllinglår m/salat og brytebrød med aioli samt jorbær til dessert.

Enklere kan det nesten ikke gjøres!

126

Inne i butikken bak oss finnes en unik samling av alle mulige gamle rariteter som innehaveren har tatt vare på og bruker som permanent utstilling fra gulv til tak, og som er vel verdt å se.

Butikken var dessverre stengt da vi ankom langt utpå kvelden, men vi kikkket inn gjennom vinduene og fikk med oss det meste :)

Når butikken er åpen, får en kjøpt både kaffe og iskrem m.m. som en kan sitte og kose seg med ute på brygga.

129

Bak butikken ligger ei lita kro med uteservering på nok ei lita brygge.

Dessverre merket jeg meg ikke åpningstidene.

Men her kan en se ut mot leia hvor Hurtigruta passerer eller bivåne rorbuer og småbåthavna.

128

Her er det Milica og Lussi som holder vakt ved matbordet mens vi vekslet på å rusle rundt og se oss omkring.

Etter å ha spist oss mette i Bessaker, satte vi kursen mot mitt barndoms paradis, Sørjer og Brattjer som jeg blogget for et par år siden.

I Sørjer hadde jeg egentlig planlagt en tur opp langs en verneverdig sti som etter hvert gir en fantastisk utsikt, men pga at det begynte å bli nokså sent, nøyde vi oss denne gangen med et par stopper langs strekningen.

Bl.a. en liten stopp ved den gamle skolestua på Sørjer hvor mamma var lærer.

Her klatret vi oppover det stedvis mosegrodde berget bakenfor, med blomster som klamrer seg fast i bergsprekker, med små og nærmest trolske vanndammer innimellom, og en helt fantastisk lukt av mose og lyng.

037

Og til min store lykke ble mine serbiske venner, helt av seg selv og uten at jeg behøvde å si noe, like bergtatt av vegetasjonen som det jeg selv er…..!

Følelsen av å trå på den tykke og myke mosen, forundringen over vanndammene, vegetasjonen og luktene……., alt dette gjorde inntrykk!

For en sann fryd det er å kunne dele slike ting som dette med andre !

For meg gir slikt som dette den reneste lykkefølelse  :))

 

Med dette bildet fra Osen, med veien over mot Brattjer i bakgunnen og horisonten bakenfor der igjen, sa vi farvel til trøndelagskysten for denne gang.

136

En flott tur ventet oss også videre innover landet i den lyse sommernatta, på veien mot Namdalseid i følge med den vakre Steinsdalselva.

Og for Miso som nå satt igjen med kun ett eneste uoppnådd ønske  for norgesoppholdet, viste det seg at også dette skulle bli oppfylt …….  :)

For med ett skrek han ut: “Der borte stod det et esel……!!”

? ? ?

Jeg bråbremset og rygget tilbake …… 

“Eselet” viste seg å være en elg som ganske raskt la på sprang idet Miso stormet ut av bilen med fotoapparatet    :)

Men om ikke lenge fikk Miso på ganske så nært hold både sett og fotografert nok en elg, som denne gangen og i forbifarten ble forvekslet med en hest ….. :D

 

Ved midnatt var vi tilbake i Malm igjen hvor Gordana ventet med nykokt kaffe og kake :)

 

MANGE TAKK FOR EN FANTASTISK FIN TUR MILICA, MISO OG VLADIMIR !!!

Ingen kommentarer: