onsdag 20. juli 2011

Buholmråsa fyr

I dag (eller rettere sagt igår…….) gikk turen ut mot kysten og Sætervika som ligger helt nord i Osen kommune og Sør-Trøndelag.

019

I strålende vær ankom min bardomsvenn Vidar og jeg Sætervika litt ut på dagen, etter ca 2 1/2 times kjøretur fra Steinkjer.

Vidar og jeg gikk i samme klasse fra 1.klasse i barneskolen og ut undomsskolen før våre veier skiltes.

For noen år siden kom vi imidlertid i kontakt igjen gjennom nettstedet Facebook, og etter dette har det nærmest begynt å bli en tradisjon at vi møtes hver sommer, fra hver vår kant av landet, for å feriere et eller annet sted langs trøndelagsskysten.

For tre år siden dro vi til Flatanger hvor vi en gang i tiden var på klassetur. I fjor gikk turen med telt ut til Brattgjer og Sørgjer og i år falt valget på Buholmråsa fyr som ligger like utenfor Sætervika.

022

Som avtalt møtte vi opp på stedets lille butikk hvor vi sporensreks ble tatt vel imot av en av de fastboende som velvillig hjalp oss med å losse all bagasje ombord i båten som vi har leid.

017

021

Dernest ble vi loset ut fra havn og i retning Buholmråsa fyr som vi har sørget for å ha til egen disposisjon en ukes tid.

  024

Skipper og styrmann Vidar holdt stø kurs ut mot fyret.

026

    Og idet vi rundet en liten øy, åpenbarte fyret seg…….

034

En omvisning oppe i fyret bød på et særdeles vakkert skue!

  039

Her oppefra skulle jeg gjerne tatt adskillig flere bilder enn det jeg rakk før jeg med ett hørte tassende fottrinn like nedenunder oss og oppdaget at Lussi hadde fulgt etter meg og tatt de 70-80 bratte trappetrinnene på vei opp mot nesten toppen av fyret…….!

 045 036

 

 

 

 

 

 

 

 

 

046

Det nærmeste huset er det vi leier, med et glimt av Sætervika til høyre og så godt som horisontal utsikt fra de tre andre himmelretningene.

 

052

Og mens vi i lang tid i ettermiddagstimene satt i steikvarmen like under fyret og så utover blikkstilt hav, nærmest målløse av beundring og kunne se bl.a. langt utover i retning Haltenbanken, fikk vi også med oss Hurtigruta ved navn “Vesterålen” som passerte like utenfor.

1 kommentar:

Randi sa...

Å Marianne!! så vakre reiser du tar oss med på.
I sommer klarte vi å komme oss til Stokkøya ...å for en plass...ja du har jo vært der...vi fikk jo DET fantastiske været. Vi lå i Lavo og storkoste oss..:-))

Og nå har jeg bli hekta på dette fyret....vi feirer 25 års bryllups dag neste år og jeg er på utkikk etter en plass der vi kan invitere familien...og dette var jo perfekt!!

Klem