søndag 14. august 2011

Noen ørsmå glimt av Beograd

Etter å ha overnattet hjemme hos Gordanas familie gikk turen videre inn mot Beograd, først etter en stopp ved den lokale politistasjonen hvor vi ble noe forsinket fordi vi trengte nye registreringspapirer inn til Beograd og nytt batteri til bilen.

Gordana lånte farens bil og kjørte oss trygt og sikkert mot Beograd og videre inn gjennom all den tette trafikken.

 

Bygningen til venstre i bildet nedenfor står fortsatt som en ruin etter bombingen av NATO-styrker og er foreløpig dekket til med store reklameplakater.

Likedan flere bygninger som vi passerte, og det gjorde inntrykk !

031

Gordana som skulle være forlover i et bryllup dagen etterpå var allerede forsinket til sin time hos frisøren så vi hadde det virkelig travelt !!

032

I all hast fikk vi satt bilen trygt ifra oss og jeg ble midlertidig parkert på en fortausrestaurant hvor jeg kunne sitte å studere gatelivet og rusle litt omkring i nærheten.

  037

Det lille jeg opplevde av Beograd ga meg inntrykk av at dette er en ufattelig spennende by som bød på mange kontraster.

Som min gode venn Vladimir sa til meg den kvelden Gordana og jeg kom tilbake til Norge:

“Marianne, du har bare sett 1 % av Beograd og Serbia”,  og det er selvfølgelig helt riktig!

Jeg rakk ikke å se noen av de praktfulle bygningene og kirkene som jeg senere passerte i bil i nattemørket, og jeg rakk heller ikke å se hovedgata i Beograd som jeg vet har mange flotte og moderne butikker (noe som for min del egentlig ikke er særlig vesentlig, – og da tenker jeg først og fremst på butikkene, som jeg i det store og hele aller helst velger å unngå).

Ei heller fikk jeg med meg alle restaurantene og de spennende husbåtene langs den vakre elva Donau (Dunav på serbisk) som bl.a. renner gjennom Beograd og som jeg i farten bare kunne se på avstand.

Og dette samt adskillig mye mer vil jeg så absolutt tilbake for å se!

Men dette var jeg fullstendig klar over da jeg reiste nedover og jeg er på ingen måte skuffet over alt som jeg foreløpig ikke har sett. For det lille som jeg hittil har fått med meg av Beograd og Serbia og som fortoner seg som et stort og helt fantastisk eventyr, har så absolutt gitt mersmak !

Nedenfor et lite glimt av Donau et stykke utenfor Beograd.

175

Jeg vil så mer enn gjerne reise tilbake igjen på bakgrunn av de erfaringene jeg har fått, og aller helst så snart som mulig…….!    :)

 

Som i  alle storbyer finnes det et skille mellom det som kalles “fattig og rik”. 

Velstående mennesker som innimellom kjørte forbi i store, flotte biler er for meg ikke så veldig interessante foto-objekter selv om jeg nå  i ettertid angrer på at jeg ikke tok et bilde av dem bare for å vise kontrasten.

Nedenfor noen glimt fra en litt sliten sidegate i Beograd som ikke lå  langt unna kafeen der jeg satt.

040   042 041    043

Nyskjerrig som jeg er, kikket jeg også innom noe av det jeg som turist kanskje ikke burde se…..

I og med at jeg dessverre ikke fikk sett de aller beste gatene og husene m.m. i Beograd, er jeg derfor litt i tvil om å legge ut disse bildene……. ?

Jeg ønsker på ingen måte å gi et skeivt og dårlig inntrykk av Beograd, en by som til tross for mitt korte møte med den og til tross for alt som jeg ikke rakk å se, er en by som jeg så absolutt har forelsket meg i !!!

Men jeg mener at vi nordmenn har en tendens til å syte og klage over det aller minste og ting som kan fortone seg som bagateller i andres øyne, og da trenger vi kanskje alle som en, en liten tankevekker i ny og ne.

 

Bilder fra et pulserende og fargerikt Beograd nedenfor, og dette er bilder som jeg absolutt liker å ta!

Jeg skulle bare ønske det hadde vært tid til å ta flere slike bilder selv om bildene nedenfor ble til dels dårlige pga tidsnød og derav manglende konsentrasjon.

034

036

044

 

 

 

 

           

 

039

 

Det begynte med ett å pøsregne og jeg måtte løpe tilbake til kafeen hvor jeg hadde avtalt å møte Gordana igjen.

En varm kopp cappuchino kortet ned ventetiden…….. ;)

045

 

Vel to timer hos Gordanas frisør var med ett omme og Gordana kom stormende inn i kafeen ute fra regnværet med nyklippet flott pasje og lysere striper i håret.

 

Gordanas mobiltelefon ringte nærmest ustanselig mens vi var i Serbia fra alle som ville treffe og snakke med henne.

Og her møter Gordana igjen en av sine beste venninner  :)

 048

Jeg har falt fullstendig for Serbia og Beograd  :)

Et helt fantastisk spennende land med et frodig jordbruk rikt på alle mulige velsmakende produkter som dessverre foreløpig ikke lar seg eksportere…..

Menneskene er som før sagt genuint gjestfrie og varme !

Dernest Beograd, av det lille jeg kunne se og av det jeg har blitt fortalt, en by fylt med kontraster og helt spesielle severdigheter .

Derfor anbefales på det sterkeste en reise til Beograd !!!

Ingen kommentarer: