lørdag 27. august 2011

Serbisk bryllupsfeiring

Etter kirkeseremonien bar det  for “de mest promintente gjestene”, inkludert meg selv (!),  avsted i biler til en park for enda mer fortografering……

Brudgommen som følte seg ytterst ukomfortabel i nærvær av fotografer som sådan og som av den grunn kanskje ikke gjør seg like godt på alle bilder, var privat en meget smilende og sjarmerende ung mann som jeg utover kvelden kom til å like meget godt!

113

 

Gordana på den samme broen som ovenfor.

 

116

 

Litt senere på ettermiddagen, vel fremme i restauranten som huset flere hundre gjester…….!

 

120

Brudeparet hadde naturligvis hedersplassen inkludert forlovere……… samt meg !!!

Jeg forsøkte å protestere og fortelle Gordana at her kunne jeg aldeles ikke sitte, men uten at det nyttet……!  :)

 

Inne i lokalet som raskt fyltes med gjester var allerede musikk og sang av to vokalister godt igang da vi ankom, noe som straks lokket flere til dansegulvet, deriblant bruden som danset i sikkert 2 timer med gjestene før hun som snarest satte seg ned for å spise litt!

 

Min venn Vladimir hjemme i Norge hadde på forhånd advart meg med følgende ord:

“Musikken skal bli veldig høy til å begynne med, men etter 1/2 time, alt skal bli bra…… :) ” .

 

128

 

Mat og drikke av alle slag kom raskt på bordet av iherdige kelnere som uavlatelig fløy til og fra bordene hele kvelden igjennom……

 

126

 

Forretter som alle kunne spise av når det måtte passe i pause fra dansen, stod fremme i flere timer og ble hele tiden supplert.

I tillegg fikk alles glass stadig påfyll med valgte drikkevarer.

Men dansingen var slik jeg forstod det, det aller viktigste!!!  

       Det ble danset uavlatelig og utholdenheten blant de ivrigste, varmen tatt i betraktning , har jeg aldri sett maken til!

 

129

 

Med ca 40 grader + utendørs og sikkert enda mer innendørs……., hadde mange av gjestene og de aller mest danseglade tatt med seg ekstra klesskifte !

 

Noen dansesteg hadde på forhånd så vidt blitt innøvd en sen nattetime hos mine venner i Malm, men da dansen etter hvert gikk over i et meget raskere tempo, måtte jeg ganske raskt melde pass…… :)

 

Gordana som har har gått på utallige dansekus i Beograd gjennom 16 år og også i London, traff igjen en av sine tidligere dansepartnere i bryllpet og sammen overgikk de desidert og til alles glede, alle andre i presisjon og danseoppvisning!

 

En serbisk brylluppsfeiring er fullstendig blottet for regi av taler, toasmaster og endeløse timer langs et stivpynet og stramt bordsett slik vi er vant med her i landet. For her var det lagt til rette for at alle kunne kose seg mest mulig etter eget forgodtbefinnende hele kvelden igjennom.

Gjester kom og gikk gjennom hele kvelden. Enkelte kom litt utpå ettermiddagen/kvelden etter jobb etc, mens andre kanskje dro hjem litt tidligere.

 

En nydelig kjøttsuppe ble senere servert og enda lengre utpå kvelden, en fantastisk god kjøttrett som jeg aldri har smakt maken til!

Og til slutt kom bryllupskaka m/ shampagne……..

144  145148

 

En særdeles opplagt og strålende vakker brud og Gordanas beste venninne, som lykkelig danset hele kvelden gjennom sammen med alle sine flere hundre gjester.

 

154

 

Ved 23-tiden var det hele over, og jeg mener å kunne si at samtlige gjester hadde hatt en fantastisk fin kveld uten vedvarende mén dagen derpå.

Gordana og jeg kjørte brudeparet m/blomster hjem noe senere etter en fantastisk flott dag med utrolig mange nye og spennende inntrykk!

Ingen kommentarer: