lørdag 22. mai 2010

En liten smak av sommer og dyreliv fra godstolen min …...!

I dag har vi hatt en av ytterst få varme dager så langt i vår og Lussi, Pisi og jeg har vært utendørs etter at jeg kom fra jobb og kjørt gressklipper for første gang i år, luket og gravd litt i hagen.

013

Tulipanene stod i full blomst til 17. mai i fjor, men i år er de foreløpig bare i knopp.

Det har vært en særdeles kald og hard vinter med en dertil sur og hustrig vår, så det er ikke det minste rart at både undertegnede og blomster har vært i dvale i lang tid og stått og sturet ……..

Kampen om godstolen min ute på verandaen har i løpet av våren tilspisset seg !!!

Pisi har i likhet med meg elsket denne stolen i alle år. Og nå også  Marvin, den vakre nabokatta og bestevennen til Pisi som tidligere vel og merke  har vært høflig nok til å takke ja til gjestestolen (kurvstolen) så lenge Pisi er der.

Marvin, her på armlenet av godstolen tidligere  i vår.

027  Vakre Marvin……. ! Ikke det minste rart at lille Pisi er betatt !  ;)

Ole …… , nok en nabokatt, dog av en litt mer tvilsom karakter…..  For øvrig  såkalt “halvbror” av Marvin,  som stadig oftere blir tatt på fersken i godstolen min som jeg aller nådigst får presset meg ned i ved siden av ham om morgenen med kaffekoppen min! Og klappe ham får jeg til gjengjeld lov til,  for første gang i år!

Ole er både litt sky og slu av seg, en ekte jeger og friluftskatt som følger sine egne instinkter og som derfor ikke er like enkel å fotografere. Men her er han tatt på fersken i konfrontasjon med Pisi, face-to -face i ett av soveromsvinduene  ovenpå :)

010

Dette soveromsvinduet over verandaen var opprinnelig Pisins smarte vei inn til mat/drikke og ut igjen til friluft etter behov  mens jeg var på jobb, og begge syntes vi hadde klekket ut en glimrende  idè……;  Pisi opp gjennom noen velkjente grener på syrinbusken, videre lett på tå over taket til verandaen og inn gjennom det åpne loftsvinduet og ut igjen etter eget ønske …….

Alt fungerte såre vel  en kort periode, mens  Ole satt rundt omkring i buskene og spionerte …….. !! :) Etter hvert utartet det hele seg til den reneste “hjemme-alene-festen” blant alle nabokatter, trolig  inklusivt min egen mens jeg intetanende var på jobb.. ……, noe som temmelig raskt resulterte i et loftvindu bak lås og slå !

En dag i fjor sommer da jeg kom hjem fra jobb, lå Lussi utendørs og ventet på meg enda jeg var 100% sikker på at hun befant seg innendørs før jeg gikk hjemmefra om morgenen. I 2 etg fant jeg veltede ting i en vinuskarm, og gudene må vite hva som hadde foregått hjemme den dagen …… !

Nok en ubuden gjest i godstolen tidlig i vår, (en blant et par andre uavbildete), av ukjent opprinnnelse, men ublu og kanskje sulten nok,  til usikkert å snuse seg frem til Pisi og Lussi sine matfat inne på kjøkkenet.

008

……. helt til Lussi våknet opp fra sofaen inne i stua, fikk teften av det hele og gjorde gjorde kort prosess  …….  ! ! !


001

  Den aller siste som først i år har skjønt at godstolen til “mor” er den beste sitteplassen i hele verden, er Lussi som jumper opp og okkuperer den med hele seg straks jeg er inne et lite ærend, men som mer enn gjerne og noe skyldbetynget retter seg opp og gir plass til meg straks jeg viser meg,  i håp om litt ekstra forpleining……

018     020

-  “Unnskyld ….. ! Men plass til deg også her vel ? “  

-  “Kom hit da, og sett deg du også mor, sammen med meg ……  ! ”

Fra vår alles kjære godstol oppe på verandaen har vi utsikt mot Straumen i kveldssol, fuglelivet og  skulpturen av Nils Aas, tilfeldige  forbipasserende på gangveien like nedenfor og ærfuglene som hva dag som helst dukker opp med ungene sine.

022

Båttrafikken begynner å ta seg opp, og jeg stod klar med fotoapparatet noen ganger for å ta bilde av båter som kom inn og ut av sundet. Men noen kjører dessverre alt for fort til at jeg greier å knipse dem, til tross for et innlegg i forrige nummer av Inderøyningen hvor det oppfordres til lav hastighet gjennom sundet for å bevare ærfuglbestanden som er ytterst sårbar, i særdeleshet på denne årstiden !

4 kommentarer:

Anonym sa...

For en morsom blogg å våkne opp til! Kjempefine bilder,tror Lussi tar kaka, selv om de øvrige aktørene er vakre, de også! M.

blåklokke sa...

God morgen frå Sunnfjord som i dag er dekka av skyer og skodde som kryp stadig lenger ned i liane og tp nærmar seg 10 grader igjen:(
I går var det VÅR her. Det mektige og fine Heilefjellet, med snø på toppane, spegla seg i ein blank og stille fjord. Skogen vart grøn og fin og løvetanna blomstra. Bjørka her har i heile mai hatt ein sjukleg gul/grøn farge i kulden. Det er ca 14 dager seinare med alt som skal blomstre her og:(
Så fint du har det på verandaen din:) Og som vanleg trives alle i ditt selskap.
Kjekt å lese bloggen din:)
Dukkestua blir nok fin:)
Du er blitt ein flink fotograf og håper på nokre tips:)
Planlegg ein tur som skal ende opp i Trøndelag til sommaren:)
Gleder meg derfor til å sitte i gjestestolen:))
God pinse(*o*)
Eg jobber!
Klem

Monica sa...

Eg synast du er så heldig som bur akkurat der du bur. Det er fint her eg bur òg, men Straumen, det er noko for seg sjølv. *sukk*

GundaM sa...

Artig blogging marianne, og så masse flotte bilder av dyrene ;)

Og sjekk den hunden da, hihi...

tenk å kunne ha et slikt sted som du har der rett ved vannet....Heldiggrisen det er det du er ;)

Ps. Hadde en slik katte greie vi og der kattene kunne komme og gå som de ville, men fant fort ut at de andre kattene i nabolaget var like ivrige til å komme seg inn og få en matbit og seng å ligge i desverre;)

ha ei fin pinse;)