tirsdag 25. mai 2010

Søndagstur

Hele denne elendige våren har været vært trøstesløst, og jeg synes virkelig vi fortjener bedre etter en lang og kald vinter som både har tæret på eller nærmest fortært både kropp og sinn, ikke minst det siste for oss ekstremt værsyke !

Gradestokken har ligget på omkring 10 grader eller i underkant av det, gjerne med regnbyger og isende vind, og jeg mener å kunne telle på én hånd de få godværsdagene vi har hatt de siste par vårmånedene.

En av dem var søndag 9. mai, en litt utrygg dag rent værmessig fra morgenen av, men hvor pappa og jeg omsider, etter diverse sms-er og telefoner bestemte oss for å dra på tur.

Pappa har lenge ønsket å gå kulturstien utover mot Skarnsundbrua, så vi dro avgårde i to biler og parkerte min ved Skarnsundet og  kjørte hans bil tilbake mot Straumen for å starte turen ved Undersaker.

013

Dette er første del av stien hvor Lussi (omtrent midt i bildet) ellevill av begeistring kommer stormenende mot oss og nærmest danser over bakken av yr glede, vel vitende om at i dag skal vi gå “langt” ……

Lussi i farta ! “ Yyyyjippi …., her kommer jeg !!!”

013

Når jeg henter ned termosen fra kjøkkenskapet og skrur av toppen på den, spretter Lussi opp og begynner rastløs å fotfølge meg. Og når jeg i tillegg fortsetter med å fylle tursekken med mat og drikke, blir forventningene skrudd i været !

019

Turen fra Undersaker til Skarnsundet er på ca 1 mil, men en kan også starte ved Håggåhølmin, eller Jonsholmen som det også kalles og forlenge turen med ca 4 km.

037

Hvitveis og blåveis stod i skjønn forening nesten langs hele stien. (Noen blåveis kan skimtes i bakgrunnen helt oppe til venstre i bildet ).

Dette bildet minner meg om hvitveisturen vi hadde sammen i fjor pappa!

Frodige og vakre Inderøy ……. !

Langs den varierte stien finnes det utrolig mye å feste blikket ved, som her hvor en ut av skogen med ett kommer til en liten husklynge bestående av 4-5 hus og hytter med en frukthage ned mot sjøen.

PS. Legg merke til hengekøya! :)

042

Eller som her hvor stien går forbi et sjarmerende gårdstun.

051

Videre langs en grusvei med Skarnsundbrua snart i sikte før stien på nytt snor seg inn gjennom skogen med idylliske hytteområder.

046

Vi nøt alle 3 søndagsturen som gikk  langs sjøen og gjennom skog og mark som det heter, og min spreke pappa som snart blir 75 år,  fikk med interesse lest de aller fleste av utallige oppslagstavler om vegetasjon, husmannsplasser etc som finnes langs hele stien.

 059058

 

  

 

 

 

 

 

 

060

Ut på tur og vi koser oss, fastslår nå en langt mer avdempet Lussi ;)

På tur lar vi verden for øvrig seile sin egen sjø med mer eller mindre fordreide politikere og forargelser over stort og smått …….. Og vi lar tekst-TV og aviser med alle børsnoteringene få hvile litt mens skuta fortsetter sin gang ……

Ett eneste sted langs hele stien vokser det i år som i fjor noen få rosa blåveis.

032

Og i anledning den forestående  75-års dagen din kommer på forskudd en liten blomsterhilsen med takk for turen!

Den nydelige lille rosa og særdeles sjeldne blåveisen helt til venstre er nok helt sikkert mamma …..!  ;)

Den klareste lyseblå oppe til høyre må være Karoline,

mens de to andre får være oss to turgåere!

Takk for en kjempefin tur til min snille og kjære pappa!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk for en kjempefin tur og en fin blomsterhilsen! Klem fra pappa.

blåklokke sa...

Eg må også seie: Takk for ein kjempefin tur - i tankane:)
Flotte bilder;)
Det blir Trøndelag i sommar:))Gleder meg(*o*)

Det lille røde huset sa...

Og Lussi og jeg skulle mer enn gjerne vært på støylen sammen med dere Reidun.... :) !

Randi sa...

Nyyydelig bilder...og for en flott tur dere hadde.
Sommeren må jo komme snart...er lei av og fryse.