torsdag 9. september 2010

Betraktninger omkring “vær og vind”

Jeg har fri hele denne uka og dagene bare flyr i godværet……!

Helga ble tilbragt på hytta sammen med foreldrene mine, Lussi og Pisi. Sistnevnte ville gjerne bli der litt lenger for å ta “den siste musejakta” for i år, og i den anledning har jeg hevet meg rundt her hjemme, og bl.a. rengjort terasser etter alle kunstens regler slik at de kan beises på nytt, uten synlige kattepoteavtrykk :)

Hagen bønnfaller meg om hjelp, og jeg er på etterskudd med absolutt alt!

Jeg kom aldri skikkelig i gang i år, enda jeg hadde gledet meg sånn til nettopp det. De første ferieukene mine ble innledet med omkring 10 grader, silregn og vind! Og før det, var været heller ikke særlig å skryte av.

En har sitt svare strev med å komme seg helskinnet gjennom mørket om vinteren, i år med denne evigvarende kuldeperioden i tillegg, mens en går og kikker på kalenderen, teller måneder og etter hvert uker, og gleder seg til våren …...

I år ble det liksom ingen ordentlig vår. Og selv om vi hadde noen solgløtt innimellom, ca hver 14. dag (!), føler jeg nesten at jeg gikk glipp av hele våren og forsommeren som pga været ble flere uker forsinket. Medtatt som en gjerne blir etter en iskald vinter i tillegg til en mildt sagt hustrig vår, kom jeg derfor aldri igang utendørs.

Sommeren kom den dagen min kjære tante med katten Pop og mine to kusiner m.fl. ankom hytta. Flybåren tante og kusiner mens selveste Pop hadde egen sjåfør helt fra Oslo til Trøndelag……, og likeledes tilbake igjen! I løpet av en måned gjestet hele 17 personer min tantes gamle hytte i tillegg til at fire slektinger var innom mine foreldres hytte like ved.

Den lille familien min som betyr så mye for meg, bor så alt for langt unna. Fra Halden i sør samt Askim og Oslo, og vestfra, i utkanten av Bergen og Førde. Så da er det klart at når vi møtes om sommeren, vil  jeg være på hytta alt det jeg kan!

Ingen ting kan for meg om sommeren sammenlignes med alle de minnerike sommerne på hytta opp gjennom alle år, 52 hittil for egen del  (jfr. en litt beskjeden blogg derfra tidligere), og jeg ønsker ikke at noe noen gang skal forandres i så måte!

Uforglemmelige dager med sol og sommer i trivelig samvær, har i år som alltid bidradt til å kaste lys langt innover høst og mørketid.

Tilbake til hverdagen som slett ikke har vært den aller værste. En flott fjelltur med pappa etter noen ukers jobbing. Deretter, intensivt arbeid noen uker som belønnes med mange fridager i sol og 20+ grader hvor jeg etter beste evne forsøker å hanskes med noe av alt det fortapte hagearbeidet.

Det gamle, kjære og skeive plommetreet midt nede i hagen som jeg er så glad i, er i ferd med å takke for seg etter en alt for hard vinter. Det taper seg mer og mer for hver eneste dag, og jeg vet ikke min arme råd for om mulig å kunne berge det …..!!!

009

Gudene vet hva som kan erstatte plommetreet som alltid har gitt så rik avkastning. Dette er et sorgens kapittel som jeg nesten ikke orker å tenke på. Kanskje, hvis jeg godsnakker med det, vil det komme med nye skudd neste vår…….!?!  Men sannsynligvis ikke.

Med varmegradene nå i september, priser jeg meg lykkelig over ute- og hagearbeid som jeg omsider har tid til.

I tillegg har Lussi og  jeg alle de fine turene våre.

De siste dagene har vi vært på mange spennende steder takket være Inderøyturene m/klippekort.

Jeg rekker ikke å blogge alt sammen, men det kan hende det kommer etter hvert ……

003

En mildt sagt lurvete og småsliten Lussi ligger i velkjent positur og regelrett snorksover på teppet sitt i sofaen like ovenfor meg. Etter utallige bad i sjøen med påfølgende rullinger i gress og lyng  m.m. har lortklumpen lagt seg til for å sove ….. ! Og ganske så sikkert blir senga mi det neste !!!

Beardiser er noe helt for seg selv i så måte!

Som det så beskrivende står i den svenske Bearded-boka mi:            

“Även om man duschar av sin hund varje gång den kommer in, kommer den nyblivna beardisägaren att upptäcka att det dammsugs betydeligt mer än tidligare. Beardisen smutsar ner, mer eller mindre”, - hvilket jeg så absolutt kan underskrive på!!! 

Med takk for seg i denne omgang :)

Ingen kommentarer: