søndag 26. september 2010

Marsteinsvola m.m.

I helga har været vært mildt sagt strålende her i Trøndelag og Lussi og jeg har tilbragt det meste av søndagen utendørs, og i går dro vi rett til skogs etter at jeg var ferdig med en ekstravakt, og kom hjem igjen etter noen timer med en overveldende stor soppfangst :)

Med Røflovatnet på Røra som utgangspunkt for dagens tur, gikk veien videre innover mot gjetarsteinen som er en av utferdselsmålene  for årets “Inderøyturer”.

 018

Her har Lussi nettopp sluppet ut av bilen og er på ellevilt sprang innover mot kjente trakter langs vakre Røflovatnet  :)

For de som ikke måtte vite det: En tar av veien ved den gamle trafostasjonen på Røra i retning Lekset gård for å komme dit (men en tar etter hvert IKKE av skiltet vei til høyre mot Lekset og Solheim). En fortsetter derimot en kilometer godt og vel videre innover langs skjønne jorder og beitende sauer til veien ikke går lenger og parkerer der.

022

I stedet for å gå de sedvanlige turene våre opp mot Floåsen eller i retning Finnheimen, fulgte vi i dag stien innover mot Marsteinsvola.

027

Og du verden for noen flotte stier vi har her på Inderøy!

Om vinteren går det som regel velpreparerte skiløyper innover her mot Volhaugen med ei skihytte som er åpen i helgene. Og når snøen dekker all vegatasjon og ligger som et tak over hodene våre på vei innover løypene, blir denne strekningen nærmest forvandlet til et eventyr.

Nå har også lysløypa på Røra, for de som kjenner til den, blitt betraktelig oppgradert etter hva jeg ble fortalt av noen gamle og entusiastiske friluftsmennesker som jeg kom i snakk med på parkerinsplassen. - Det gjelder å være godt forberedt som de sa, nå når Mosvik og Inderøy kommune blir sammenslått og vi får ingen ringere enn Petter Northug å ta hånd om :))

 031

Lussi og jeg fulgte stien innover, men tok etter hvert av mot en godt merket sti i retning gjetarsteinen som var et av hovedmålene for dagens tur.

Mine nye og lette fjellsko fikk en god test gjennom tildels vått og myrlent terreng i løpet av hele dagen. Kom tørrskodd hjem og uten gnagsår etter mange timers gange, så jeg retter herved en stor takk til mine to hovdesponsorer i Steinkjer!  :)

 

Gjetarhoinn på gjetarstein!

035 037039

Gjetarsteinen viste seg å ha mange spennende innriss.

(Bilder kan klikkes på for å få de større).

Tilbake igjen samme vei et stykke, inntil jeg fant en ny og ukjent sti som jeg antok kunne gå i retning Marsteinsvola og som jeg av ren nyskjerrighet fikk lyst til å følge.

040 043 047

Og riktig nok, oppover mot Vola og solskinnet bar det :)

049

En velfortjent mat- og kaffepause i solveggen med 180 graders panoramautsikt!

054

Overtok plassen her i solveggen etter at noen blide og imøtekommende turgåere la i vei videre.

Et svettedryppende og temmelig hesblesende mannebein kom etter hvert nærmest sjanglende opp mot toppen. Likegyldig ovenfor en logrende og imøtekommende Lussi og desto mer opptatt av egen puls og klokke overlot jeg ham til seg selv og gadd ikke spørre om han ville ta et bilde før han i fullt firsprang la  ivei videre….

“Nedenfor oss kan vi bl.a. se rett hjem mot vakre Inderøy og Straumen, Lussi”.

056

På vei ned fra Marsteinsvola fulgte vi en annen sti enn den vi kom opp, i retning Floåsen trodde jeg……

   Men etter ganske kort tid og en bratt nedstigning forstod jeg etter hvert at vi var på ville veier og i retning Verdal !

Men da orket jeg ikke å snu og stavre meg oppover igjen, så vi fortsatte videre nedover i gal retning, og du verden så fint det var!

064

Videre nedover kom Lussi og jeg over flere flotte stier både til høyre og venstre for der vi gikk, og disse skal jeg jammen se til å utforske ved en senere anledning!

Til slutt endte vi opp på en skogsvei hvor jeg hørte menneskestemmer som vi gikk i retning av, og på en perkeringsplass ikke så langt unna Fleskhus i Verdal ble jeg orientert om veien videre…..

Psst Trine-Lise: Nå vet jeg hvor vi skal gå fra Fleskhus og i retning Røra! Vi som rota sånn en gang i tåka og ikke fant de riktige stiene ! Vi tok av alle stiene som vi forsøkte å følge alt for tidlig :))

Ved å følge skogsveien helt til ende kommer en til en sti som går i retning Røra.

  068

Og lykkelige var Lussi og jeg da vi omsider kom til dette velkjente skiltet :)

071

I kjente trakter på vei mot Floåsen.

073

Endelig fremme……!

 076

“Den alltid så fotogene” og Lussi slapper av på setervollen etter å ha grillet og spist pølser på en allerede ferdig opptent grill. Akkurat som bestilt etter en laaang tur  :))

 080

Tilbake til utgangspunket, vakre Røflovatnet med alle sine flotte strå- og sivvekster, og for ikke alt for lenge siden, nydelige hvite vannliljer som jeg dessverre ikke fikk tak i!

Ps! Jeg anbefaler alle her i området å skaffe seg friluftskartet for Inderøy som jeg kjøpte på Auto`n for en god del år siden og som jeg har hatt så stor nytte og glede av!

3 kommentarer:

blåklokke sa...

Mange flotte turer i området:) Takk for eg fikk vere med:)
Kjem ein tur til sommaren og er fysisk med:))
Her er det godt å gå og mykje å sjå:)
Spennande:)
Vi har så utruleg fint ver for tida, og eg nyt det:)

Det lille røde huset sa...

Det skal bli koselig Reidun :)Gleder meg allerede, men først må vi vel komme oss gjennom vintermånedene.... klem fra meg!

Det lille røde huset sa...

Var oppom kommunekontoret i går, bl.a. for innkjøp av nytt og oppdatert friluftskart. Mitt gamle og velbrukte og snart utslitte er fra 1996, men jeg fikk beskjed om at ingenting nytt var blitt produsert siden den tid !!!
Dette skal jeg fluksens sørge for å få gjort noe med!