tirsdag 25. januar 2011

Årets første fjelltur

Etter en kald og flott vinter med massevis av snø, har vi dessverre hatt væromslag og isbrodd-føre den siste tiden. I går regnet det ikke med måte og det ble en særdeles kort tur utendørs siden det var adskillig hyggeligere i sofaene oppe på den varme og gode loftstua med strikketøy, radio, litt tv og aviser.

Men i dag hadde alle meterologer lovet oss både sol og kuldegrader, og jeg hadde planlagt en tur til fjells……

Dessverre tok strikkingen noe overhånd i går kveld, og kveld ble fort til natt……, noe som resulterte i at jeg ikke kom meg opp av senga før kl 10.00 i formiddag……, til sol fra skyfri himmel! :))

Siden jeg “forsov meg” og behøver en times tid på mine morgenritualer, og 1/2 time for å planlegge turen, ble fjellturen i første omgang kansellert til fordel for en tur i lysløypa. I tillegg tar det ca 40 min å kjøre opp på fjellet herfra……, og regelen har i alle år for min del vært, at jeg helst bør være på fjellet ca kl 11.00.

Men i siste liten ombestemte jeg meg og kl 12.30 var Lussi og jeg på Frolsfjellet.

- Men hva slags fjell er dette da Mor……?

055

Både Lussi og jeg ble nokså betenkt da vi kjørte oppover en til dels oversvømmet vei med gravemaskiner i fullt arbeid. Dessuten ble meterologenes sol nesten helt borte underveis……

048

Og veien oppe ved parkeringsplassene var bent ut sagt ufremkommelig.

011

Men i likhet med mange andre som hadde funnet veien til Frolsfjellet, bega vi oss i vei innover den eneste løypa som var oppkjørt.

014

Elva, eller vanligvis den lille bekken som følger løypa hadde gått langt ut over sine bredder, og slik har jeg aldri sett det her, selv ikke i vårløsningen i løpet av de godt og vel 20 årene jeg har vært her.

…….. godt og vel 20 ÅR…..!!!

006

Jeg måtte virkelig regne etter, og  jo da, det stemmer faktisk.

Jeg flyttet tilbake til Trøndelag det året jeg fylte 30 år, og året deretter var jeg for første gang på Frolsfjellet med datteren min i pulk, og siden det har jeg vært der hver eneste vinter og av og til om høsten også.

037

På vei innover mot Roknesvollen møtte vi nye utfordringer……,

020

men videre innover var det fine løyper…..

028

Vel fremme ved Roknesvollen ble matpakkene fortært på hoggestabber nede i vedskjulet hvor det på ruskete dager pleier å være rift om plassene…. ;)

023

Vi hadde sett for oss hvite vidder på tilbaketuren over fjellet , men den gang ei……. I dag var det ingen mulighet for det pga oversvømmelse, og vi måtte returnere og følge samme løype tilbake.

021

Vann, vann, vann også i fjellet !!!

031

Men i løpet av natten hadde det kommet et fint lag med nysnø som gjorde løypene både myke, glatte og fine.

058

 

Minus 8 grader og vindstille på fjellet i dag :)

041

Etter 14 km er vi tilbake ved utgangspunktet hvor HH-matta med pledd over og et godt og varmt  speiderteppe venter i bagasjerommet for Lussi sin del ;)

050

Deretter blir det fyr i peisen og noen late og gode timer i sofaen oppe på loftstu`når vi kommer hjem  ;))

064

Inntil videre håper vi på mere snø og fortsatt kuldegrader, slik at i det minste fjellet kan bli fremkommelig !!

Ingen kommentarer: