fredag 7. januar 2011

Du grønne, glitrende………

På en av mine turer sent i november kom Lussi og jeg over litt av et funn !!!

Dette er  ÅRETS JULETRE…….., tenkte jeg umiddelbart da jeg fikk øye det !

Treet hadde veltet overende og nærmest hugget seg selv, og da må det vel være fullt lovlig å bare ta det med seg, eller ………?

Vel……., som tenkt så gjort.

Med jevne mellomrom gikk jeg forbi og sjekket at treet fortsatt lå der, inntil Lussi og jeg en vakker ettermiddag like oppunder jul plutselig slo til…..!  ;)

I skumringstiden utrustet med sag og hodelykt bar det avsted opp i skogen et sted. Og Lussi holdt vakt (om enn noe rastløst og rådvill),  mens “mor” saget for harde livet !!

Den neste utfordringen ble å få det  med seg hjem, usett .……!!!Gudskjelov veide ikke treet stort, til tross for nesten 3 meters høyde. Og hele “ugjerningen” var dessuten uhyre godt planlagt:

I firetiden etter en normal arbeidsdag befinner de aller fleste seg hjemme i ferd med å lage eller spise middag mens andre sågar har kommet så langt som til middagsluren. Og turgåerne begynner ikke å gå før ca kl 17.00 ! Derfor kom Lussi og jeg oss i hus med juletreet, uten å treffe så mye som ett eneste menneske langs hele Strandveien  ;))

041

Treet ble umiddelbart innstallert oppe på loftstu`, hvor det rakk fra gulv til tak og ble akkurat like fint som jeg hadde tenkt meg det opp mot den gamle, hvite tømmerveggen.

041   039

Min kjære far hadde et ærend innom her neste dag, og begeistret geleidet jeg ham opp trappene til loftstu` for å vise ham juletreet. Men han kom seg ikke helt opp……, for i de siste trappetrinnene opp mot loftet, idet han fikk øye på treet mitt .….., knakk han fullstendig sammen i latterkrampe …….

005

Nå kan det godt være slik, at jeg kan ha forlest meg på alle disse shabby-shic magasinene mine…….

Men jeg syntes treeet var aldeles nydelig jeg da, med de mosekledde grenene som snodde seg så vakkert oppover og  innover mot stammen med kun en eneste gren som bøyde seg like lekkert nedover. Som det reneste kunstverk i mine øyne……, inntil jeg kom hjem fra seinvakt samme dag, eller rettere sagt kveld, og til min store skuffelse oppdaget at treet ved hjelp av god tørk like ovenfor varmepumpa hadde foldet ut alle greinene sine slik at de spriket i alle retninger !

UT med treet neste dag !!!

Noen skjøre og tørre greiner knakk dessverre underveis på vei ned den smale trappa mi. 

038  009

024

Ute i kulda trakk imidlertid greinene seg noe sammen igjen og jeg kunne derfor ikke gjøre annet enn å forbarme meg over det på nytt…… 

Riktignok tar det seg ikke like godt ut på verandaen som mot den hvite tømmerveggen oppe på loftet. Men i hele jula og fortsatt, står det som er igjen av det tidligere så vakre treet ute på verandaen min, til stor glede for både Pisi og meg, og for alle andre som har vært på besøk her i jula :))

Ps: Velkommen-skiltet på treet skulle gjerne vært erstattet med et God Jul-skilt, men det rakk jeg dessverre ikke å skaffe før jul, så “man tager hva man haver”, som det heter ;)

Ingen kommentarer: