onsdag 26. januar 2011

Tre enestående mennesker som beriker hverdagen for flere enn meg……..

Jeg har allerede presentert mine tre nye kolleger fra Serbia som i første omgang og om ikke så lenge skal opp til fagprøve for helsefagarbeider, for dernest og på et senere tidspunkt skal ta endelig sykepleiereksamen her i landet.

Alle tre er fra før av udannede sykepleiere i hjemlandet Serbia, og de 3 første månedene her i landet gjennomfører de ulønnet praksis sammen med oss på Inderøyheimen hvor jeg i likhet med to andre sykepleiere har hovedansvaret for dem, men hvor også flere enn oss har stilt velvillig opp !!

Fra første dag har de alle sammen, Milica, Gordana og Vladimir vist en helt enestående arbeidsvilje som sammen med et smittende godt humør og varme,  har fått oss alle til å like dem særdeles godt !!

På jobben er det som oftest trivelig å være til toss for alle tunge løft og utfordinger, takket være et godt arbeidsmiljø! Fritiden derimot, midt på svarteste vinteren, kan fortone seg mer enn mørk og dyster for flere enn meg……

Og mine serbiske kolleger har til min glede signalisert at de har lyst til å lære å gå på ski…… !

Forrige søndag dro vi derfor alle ut på skitur, til den fredelige lysløypa på Røra hvor løse hunder, utrenede serbere og undertegnede kunne boltre oss uhemmet i skisporet ……. :)

010

    011

Gordana m.fl. hadde visse startproblemer på sin andre skitur, og hvordan løser en denne kinkige skifloka……. ?

012

Men du verden så fint som det gikk etter hvert….!!

015

Og  “LØYPE”………!!! For her kommer Milica i full fart !

016      013

Både Milica og Gordana gjorde store fremskritt på runden i lysløypa !!

018

019

 

 

 

 

 

 

 

 

Og Vladimir som har stått slalom hjemme i Serbia, gjennomførte en god runde i lysløypa på langrennskiene og hadde all god grunn til å smile :))

Dette ga i følge utsagnene mersmak……!!!

Den eneste ulempen ved det hele var en alt for varm og tung påkledning som ikke “pustet” for Milica sin del, noe som trolig forårsaket halbetennelese noen dager senere.

Gordana ble også alt for varm i sine klær, i tillegg til at hun etter hvert sikkert ble både våt og kald…..!  Dessuten slet en nokså opphetet Vladimir også med varme klær som ikke “pustet”.

Gleden for min del var derfor stor da jeg noen dager senere slo opp i Trønderavisa for å oppdage at Intersport hadde kostet på seg intet mindre enn en helsides reklame for superundertøy til en billig penge i tillegg til fleecejakker m.m…. Neste dag bar det derfor avgårde til Steinkjer, og håpet var, at en såpass stor kjede som i tillegg kaller seg “GIGANT” kunne stille seg velvillig til å sponse en del av innkjøpet, eller evt. bidra med noe annet ski-/vintertøy….. Men den gang ei…..! En nokså tilkneppet og lite imøtekommende ekspeditør medfører at dette er første og siste gang jeg besøker den butikken.

Videre til en annen butikk, G-Sport, hvor jeg i løpet av høsten har vært en god kunde og handlet sportsutstyr for tusenvis av kroner. Her fant jeg 3 flotte vind- og vanntette bukser med seler til redusert pris og i riktige størrelser til og med !   - Hva med 3 bukser til prisen av 2……, siden det kun var tre slike bukser igjen..….? – Men dessverre, samme smålige, kontante og avvisende avslag på forespørsel om evt prisavslag og sponsing av ski-/vinterklær også her.

Derfor får jeg så lyst til å si som svenskene:

 Jävla (gniene) norrbaggar !!

Heldigvis løste hele “bukse-problemet” seg etter en telefon til sykeheimen hvor de to andre kontaktsykepleierne, Aashild og Anne Grete m.fl, på stående fot ville være med på innkjøp av buksene !!!   

:)))

Senere samme dag var jeg invitert på middag hjemme hos mine serbiske kolleger som etter hvert også har blitt mine venner.

005

Fersk torsk fra Beidstadfjorden som Vladimir egenhendig hadde fisket dagen før, smakte fortreffelig sammen med nydelig saus og diverse tilbehør !! Mat som slett ikke ikke er laget på 1-2-3, men som må forberedes allerede dagen i forveien!

001

  Og sist, men ikke minst, en god kake til kaffen etterpå :)

Det bør også nevnes at “serberan” som vi på trøndersk og i vennlig ordelag omtaler alle under ett, på sin egen Juleaften og fridag 7. januar, kom ens ærend til oss på “Heimen” og disket opp med all verdens gode retter og kaker !!!

003

Og alle tre hadde utvilsomt merket seg at jeg er glad i å lese, for til min store overraskelse hadde de vært og kjøpt ei bok til meg med den nydelige tittelen “Tusen strålende soler” av Khaled Hosseini  :))

Atter en gang……., mange tusen takk Milica, Gordana og Vladimir!!!

“Takk for alt”

: -))

( …..en liten intern spøk oss imellom, i forbindelse med norskopplæringen….  : )

 

Med stor klem fra meg  !

1 kommentar:

Linecas have sa...

En fantastisk post å lese på morgenkvisten. Medmenneskelighet og glede. Ingeting bedre å starte dagen på.
Klem!