tirsdag 22. februar 2011

En liten veibeskrivelse

Siden jeg er oppvokst i Steinkjer ble jeg tidlig vant til både Øyenskavelen og i særdeleshet Henningvola som mine foreldre opp gjennom årene tok meg med til. Og jeg simpelthen elsket turene dit med matpause i Kaffedalen hvor jeg kunne teste ut de bratteste bakkene mens mamma og pappa tok en lengre kaffepause i solskinnet og var tilskuere. Likeledes har turene videre innover fjellet, fortrinnsvis sammen med pappa festet seg, særlig når vi gikk opp på toppene og etterpå kunne sette utfor bakkene nedover fjellsidene…..!

Men etter at jeg for flere år siden oppdaget Frolsfjellet, er det tross alt dette fjellet jeg foretrekker.

Jeg møter stadig på folk som aldri har vært der (på Frolsfjellet) og som ikke har den ringeste anelse om hvordan en kommer dit.

Derfor har jeg skissert en forenklet veibeskrivelse i håp om at enda flere kan ta del i og få nyte godt av den vakre naturen og løypene der oppe.

078

Fra Steinkjer, Inderøy etc  kjører en sørover langs E6, og etter å ha passert Verdal, avkjøringen mot Østersund og Shell-stasjonen på venstre hånd kjører en noen hundre meter videre før en svinger av mot venstre skiltet Skogset 6.

Hovedregelen de neste 6 kilometrene er at en følger skiltingen i retning Skogset.

001

På vei innover mot Frolsfjellet i dag.

Nesten helt mot høyre i bildet kan en se toppen av Hårskallen som ligger like ved Skallstuggu, bestemmelsesstedet for dit jeg skal.

003

Like før krysset med Okkenhaug til høyre og Skogset til venstre.

(NB! Hårskallen fortsatt i bakgrunnen :)  )

 004008

Et par hundre meter deretter, “skrotnisse” på venstre hånd og hest på motsatt side.

Her tar en til høyre like etterpå.

Så kjører en videre til en kommer inn på en ny vei skiltet Okkenhaug (Levanger) til høyre og Buran til venstre.

En følger veien mot Buran 1-2 km….? før en svinger av og følger skiltet mot Skallstuggu / Vulusjøen 8 km.

009

På en dag som denne og tilsvarende kjennes det nesten ut som om jeg eier hele verden på vi opp mot fjellet og nok en strålende dag!

 011

Bomstasjonen etter et par km avkrever kr 40,- pr tur, så det er et godt tips å ha med seg noen lommepenger ;))

Oppe ved Skallstuggu er det godt med parkeringsplasser, men kjører en enda litt lenger vil en oppdage at det finnes adskillig flere…..

 015 

Håper dette kan lokke flere til fjells i ukene fremover og de to nydelige vinter-månedene som forhåpentligvis er i vente.

PS! En av dagene skal jeg også forsøke å lage en skisse av løypene som en har å velge mellom.

1 kommentar:

Randi sa...

åå...så bra...vet jo hvor skallstuggu er.....men er så lite kjent der. Va her en tur da de 3 største var 8-10 år....da var vi på skitur hver helg..Henningvola og rundt om ble flittig brukt.

Kunne vært moro å fått lurt med seg familien en tur igjen....ligger det ingen turer ut på UT.no? ferdig opptegnet løyper tenker jeg på....det må sjekkes....