mandag 21. februar 2011

Vinterferie

For de aller fleste er det vinterferie denne uka og i år også for meg :)

Hver 12. uke på turnusen min har jeg hele 9 sammenhengende fridager, og i år sammenfalt denne uka med vinterferien, så jeg kan liksom si at  jeg har en slags vinterferie selv om jeg allerede har forkortet ferien med to dager siden jeg jobbet ekstra sist helg og korter den ned ytterligere med tre ekstravakter i forbindelse med kommende helg. Men det gjør ikke noe så lenge været i følge langtidsvarslet er på min side tre av de fire fridagene som ble igjen :))

Dessuten var det overskyet i helga da jeg jobbet, og et lavtrykk er meldt inn over midt-Norge fra og med torsdag, den siste fridagen min som for øvrig er første dag i VM på ski….. ! ;)

Lussi, Pisi og jeg kom oss opp og ut av sengevarmen kl 08.15 i morges, spendte på hvilket vær som skjulte seg bak gardinene…..! Og Yesss….., det ble som meterologene meldte, sol fra nærmest skyfri himmel :)))

Munner ble mettet i morgentimene mens det aller nødvendigste ble forberedt og og pakket ned i svippsekken for Lussi og min sin del.

Jeg hadde ventet meg en formidabel utfart med kamp om parkeringsplasser oppe på Frolsfjellet på en dag som denne. Derfor var jeg på plass lenge før kl 11.00, men til min store overraskelse var det flust om plasser å velge mellom!

Pga vindforholdene (ganske sterk vind som iset godt i kinnene i kombinasjon med 6.5 minusgrader) startet Lussi og jeg med den vanlige løypa for de fleste sitt vedkommende, som går 7 km innover dalen og som fortoner seg som en vindtrakt når vinden blåser imot slik den gjorde i dag. Men etter 1-2 km tok vi av til venstre og fulgte løypa med det skrekkelige navnet “Hestgrøppløypa” !!!

006

En km senere og etter å ha krabbet seg oppover en nokså bratt kneik på ca 200-300  tunge fiskebeins-steg (!!!), belønnes en med å se utover landskap som dette.

( Huff !!! Et ubalansert bilde kommer nedenfor i likhet med flere som er blitt publisert i det siste. Tvilsomt om jeg greier å rette det opp pga en elendig fotograf som i tillegg lett  får neglesprett !! PS! Vil bare si at jeg er oppmerksom på det ! )

011

Lussi og jeg hadde kanskje sett for oss den 2 mil lange løypa “Langglunken” i dag, men ombestemte oss pga av motvinden, og tok istedet en avstikker mot noe lunere forhold.

Noe av det vakreste jeg vet i tillegg til snøkledde barfjell på denne årstiden, er glitrende snøkrystaller som jeg håper bildet nedenfor kan formidle noe av.…..

015

Alle løypene på Frolsfjellet er omsider godt oppkjørte.

021

Løypa vi fulgte i fred og fordragelighet gikk i retning den som videre går inn mot Roknesvollen.

Deretter fulgte vi de 2 kilometrene frem mot Roknesvollen hvor vi fikk et mildt sagt innpåslitent følge av denne  lille “rødreven” som hele veien, ( iherdige 2 km !!! ) la sin store og uforbeholdne elsk på Lussi…..!!

033

Og hva skjer når vi endelig kommer til Roknesvollen hvor flere to- og firbeinte har valgt å ta rastepause…..!

022

Lussi kunne nesten ikke tro sine egne øyne.

En yndefull blondine drar til seg en viss oppmerksomhet ……

Hmm…, her gjelder det å komme seg på banen……

023

Lussi m/fl på sporet…..

026

“Sjallu og skjeggat” jeg nei…..., bare en smule skeptisk sånn i utgangspunktet.

027 028

På fjellet hilser vi alle på hverandre og enkelte får til slutt en godklem til og med…….

034

    

 

 

 

 

 

Vi forlater hunder, mennesker og Roknesvollen for denne dagen og tar oss oppover fjellet med vinden delvis i ryggen.

Når det blåser her oppe på Frolsfjellet, bør en være såpass kjent at en vet hvilken retning en skal gå i. Om ikke, kan det bli en bitende sur og kald opplevelse, hvilket det ikke ble i vesentlig grad for Lussi og meg :))

044

På vei ned fra fjellet .

Som alltid vedmodig å dra ned fra fjellet allerede kl 15.00.

Løypa “Langglunken” på ca 2 mil er litt i korteste laget for en skikkelig dagstur, og jeg savner igrunnen noen større og mer utforderende partier i høyfjellet.

Men aller helst ville jeg hatt et aldri så lite krypinn i fjellet, både vinter, tidlig vår og høst……, noe jeg har drømt om og sett for meg årevis….!

1 kommentar:

Anonym sa...

Koselige bilder fra hoinnlivet! Skikkelig morsomt å se kommunikasjonen mellom de firbeinte. Og så moteriktig kledd som de er på beina da! "M"