torsdag 24. juni 2010

En ny tursti …..

For noen uker siden da jeg var innom de trivelige damene på Ziksaks, den lokale frisørsalongen for å renovere “topplokket”, ble jeg tipset om en tursti som jeg aldri har gått før.

Med det nydelige været og de godt og vel 20 varmegradene som vi har hatt i formiddag, la Lussi og jeg oss på fire hjul i retning Kjerknesvågen ……

Like etter å ha passert barneskolen ved navn Lyngstad skole, og i svingene deretter, tok vi av ved bekken og opp til høyre mot hønseriet, skiltet “kultursti”.

019

Både Lussi og jeg elsker nye stier å gå etter og varierer veldig hvilke stier vi tar.

I styggværet de siste ukene har vi gått etter mer eller mindre kjente stier og sikret oss klipp til klippekortet for Inderøyturer. Mange av de turene er dessverre alt for korte etter Lussi og min smak, men har egnet seg noen lunde brukbart i forhold til været i det siste.

051

Den nye stien vår i dag viste seg å være like godt merket og tilrettelagt som de aller fleste turstier her på Inderøy. Og jeg må virkelig si jeg beundrer alle frivillige som har engasjert seg i dette arbeidet og ofret så mye tid og krefter til stor glede for alle oss turgåere.

046

Det finnes mange turalternativer i dette området. Lussi og jeg fulgte først en sti i nokså bratt terreng opp mot en trimkasse. Kun ett mennske hadde vært der før oss i dag og Lussi og jeg nøt stillhet og fuglesang uten å treffe noen andre.

Vi kunne også ha valgt en sti helt inn til Bøl, skihytta som er et yndet utfartstssted sommer som vinter. Men den turen skal vi heller ta en dag med ryggsekk, matpakke og kaffe på termosen.

044

I noen glimt kan en se ned mot deler av Kjeknesvågen.

Etter å ha vært oppe ved trimkassen, tok vi på vei tilbake stien skiltet mot Skjemstadaunet med en avstikker ned mot Kishølet, en bratt og godt tilrettelagt kleiv.

024      033

Oppslagstavler med lokal informasjon er også å finne langs hele stien her, som så mange andre steder på Inderøy.

039

KISHØLET

  030 029

027

Ooooaouuu ……  Lussi tester akustikken :)

054 

Med markblomster langs begge sider av stien er vi på vei ned mot sivilisasjonen igjen.

I går var jeg på hytta sammen med foreldrene mine hvor mangt og meget ble diskutert. Bl.a turstier på Inderøy contra de Steinkjer, en adskillig større kommune har å tilby. I mine øyne er det kun Byafjellet i Steinkjer som kan måle seg med alt det Inderøy har å tilby i så måte. 

Ingen kommentarer: