onsdag 30. juni 2010

Hoinnkjeks langs Strandveien …..

På vei hjem fra tur i går kunne ikke Lussi og jeg unngå å legge merke til alle de vakre hoinnkjeksene som for tiden står i full blomst langs stier og veier.

Mot røde naustvegger i Strandveien synes jeg at de kommer til sin fulle rett, og jeg er så glad i alle hvite blomster selv om disse gjerne ansees som ugress.

   028

Det er så vakkert her på Straumen når sola endelig skinner …..

035

Kjært barn har mange navn som det heter. Hoinnkjeksen som vi sier her kalles også bikkjekjeks, hundekarve, hundesløskje, bikkjeløk m.m….. Lurer på hvorfor navnet  er koblet til hund …. ?

På latin: Anthriscus sylvestris

( latinske navn er besnærende og jeg liker å prøve å lære dem v.hj.a visuelle huskeregler)

 030025

 

 

 

 

 

 

036

Så herlig det er å ha sommerferie! :))

De lyse sommernettene har en tendens til å bli laaange, men til tross for det kommer jeg meg tidlig opp.  Så godt at en trenger mindre søvn i sommehalvåret !

2 kommentarer:

Linecas have sa...

Favoritt sommerblomsten nummer 1 hos meg det der.Plukker alltid gedigne generøse buketter til bordene i hagen. Villblomstenens brudesløs så skjør og forgjengelig.
Heldigvis har jeg mye av den rett utenfor hagen. Jadda jeg må luke men denne luker jeg så gjerne. Det er norsk sommerromantikk i et nøtteskall.
Nydelige bilder!!=)

Det lille røde huset sa...

Så godt å høre at det er flere enn meg som liker denn planten. Den er jo så skjønn i bukett sammensatt med flere villblomster!