onsdag 2. juni 2010

Straumen

Jeg sitter ute under tak oppe på verandaen min. Gradestokken har sunket til 12 grader etter at det så smått begynte å regne igjen ut på ettermiddagen.

Men før det har jeg hatt en alle tiders hagedag!

(PS! En del av bildene ble grelle og uskarpe. En god stund siden jeg har tatt nattbilder nå! )

015

Fra stolen her hvor jeg sitter og hvor dette bildet er tatt fra, kan jeg se ned mot Straumen,  som er en av Nord-Europas sterkeste malstrømmer.

022

   022

Fire ganger i døgnet strømmer enorme vannmasser inn og ut av  sundet. Og akkurat et lite øyeblikk før straumen snur, ligger den blikkstille slik som her, ikke lenge før midnatt i slutten av mai.

017  Dette “stillhetens øyeblikk”  varer ikke lenge før Straumen på nytt begynner å røre på seg og gjør seg klar for en ny tørn med fossende vannmengder, denne gangen innover mot Borgenfjorden, eller rettere sagt Børgin som vi kaller den lille fjordarmen like innenfor her.

Mange turister benytter seg av “Den gyldne omvei” i løpet av sommeren, og for et par år siden kom en forvirret utlending av et eller annet slag løpende mot meg mens han klødde seg i hodet og gestikulerte iherdig ut mot Straumen.

“What …….???  What is this …..?”, lød spørmålet  :))

1 kommentar:

Randi sa...

Det er egentlig litt fascinerende og se på...har mange ganger tent at jeg skulle tatt ett bildet med lang lukketid for å få frem kreftene.

Nydelige bilder fra din vaker plett her i verden.

Håper vi får go været tilbake igjen snart.
Klem