onsdag 30. juni 2010

Prosjekt dukkestue ……

I hele juni har det vært så vått og kaldt utendørs at jeg har valgt å holde meg mest innomhus. Varmepumpa har optimistisk blitt slått av enkelte dager for så å komme i gang igjen dagen etter, og jeg kan ikke minnes en så elendig og bedrøvelig  juni som den vi har hatt i år. Jeg hadde gledet meg sånn til tidligferie i år siden juni absolutt er min favorttsommermåned. Men jeg er ganske sikker på at gjennomsnittstemperaturen for denne måneden i år må ligge på omkring 10 grader inkludert myyye regn og vind!

 013

Til tross for uværet kom jeg meg etter hvert ut i dukkestua hvor gulvet ble slipt ned og pusset, deretter grunnet og sparklet og pusset igjen før det omsider ble malt hvitt.

Videre bar det avsted til Steinkjer med innvendige mål av dukkestua, hvor pappa hjalp meg med å regne ut materialforbruk samt innkjøp og transport av det nødvendige.

015

Her om dagen fikk jeg dessuten slått kloa i “snekkermannen” som kom til unnsetning og hjalp meg med utfordinger. Og etter at hjelpen hadde dratt kunne jeg begynne å rigge meg til med mitt.

I garasjen sages og kappes det,  for nå skal det legges panel! Og jeg koser meg alltid sånn når jeg kan drive med saker og ting i garasjen :)) Bilen er det over hodet ikke plass til der inne og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde hatt en liten låve med varme hvor jeg kunne holde på året rundt med snekker-, male- og restaureingsarbeider !

014

Selvfølgelig måtte denne saga svikte meg etter noen timer i dag! Den gikk som smurt til å begynne med, men av en eller annen grunn virker det som om sagbladet og mutteren som holder det hele på plass skrur seg løs og jeg får ikke til å fikse det. Med all respekt for slike innretninger fortsatte jeg like godt med håndsaga, noe som går minst like greit.

 019

I dag har jeg nesten lagt ferdig taket, og du verden så morsomt det er !!!

(Måtte dessverre gi meg da nakke og skuldre sa stopp, samt en senebetennelse i høyre arm som jeg har gått med siden før påske).

Jeg har omtrent så lenge jeg kan huske hatt lyst til å snekre, men aldri tort å prøve meg på det. Helt fra barnsbein av har jeg holdt øye med alle pappas snekkerprosjekter og etterhvert nærmest fotfulgt enhver håndtverker som har vært her i huset. Sikkert til manges store frustrasjon ……., men jeg synes bare det de driver med ser så morsomt ut.

Og nå har jeg endelig fått prøve meg :))

Og jepp!  Dette kjenner jeg ligger for meg . Dette er det sikkert og visst at jeg absolutt har håndlag for og kan mestre !!  :)

Iført “orndtli” snekkerbukse som jeg har, er jeg for tiden i mitt ess!

I dag har jeg saget, hamret og banket og er nesten ferdig med taket som stemmer på milimeteren. Tida har flydd og jeg har knapt hatt tid til å spise. (Kun 3 knekkebrød sånn innimellom).

Og så har jeg nesten helt glemt at det har vært overskyet vær med regn ;))

Har flydd mellom dukkestua og garasjen i bare T-skjorta jeg, og ikke enset hverken vær eller vind !

011

Sjekk dette kvalitetsarbeidet da !  :)))

Dette er det morsomste jeg har gjort på lang tid og jeg stortrives og er så fornøyd med meg selv at !!!

Litt selvskryt må en da kunne unne seg selv en gang iblant :)

5 kommentarer:

Jorids BestemorBlogg. sa...

Skjønner at du synes dette er moro og greie på sjøl,og så bra å glemme dette ergelige veret med noe morsomt da Marianne.Kjempeflink er du:)
Ønsker deg en fortsatt god ferie og med mye trivsel!!
Klem fra Jorid!!

Det lille røde huset sa...

Jepp, vi damer kan vi også hvis vi vil :))En fortsatt god sommer til deg også Jorid!

Linecas have sa...

Skulle bare svare deg på spørsmålet ditt men oj oj her var det jammen meg action. Så flink du er. Jeg kan litt snekring men jeg synes det er sååå kjedelig. Har en par synder som jeg skulle ha gjort i drivhuset mitt forlengt.Eier ikke tolmodighet til det der. Men brodering og anna pirkarbeide.Jadda det gjør jeg med glede. Ikke helt logisk det der hehe..

Gleder meg til å følge med videre.Kjempespennende.=))

Jo altså fb ja.Du finner meg under Line Cathrin Ekseth. Jeg vet andre har forsøkt å finne meg men ikke vært søkbar av en eller anne merkelig grunn. Hvis ikke så har du nina i paradiset på lista di der så hvis du kikker i lista hennes finner du meg likevel.
=)

Anonym sa...

Jeg er imponert Marianne,jeg tror du kan mestre det meste hvis du bestemmer deg.Gleder meg til å se det ferdige prosjektet.Starter ferien til uka-(6uker fri) hurra!!!

Hilsen Vidar

Randi sa...

wow!! Nå ble jeg skikkelig imponert! har du gjort dette alene!!knaillbra jobba.
Gleder meg til å se det ferdige resultatet.