fredag 19. mars 2010

Endelig helg og mange fridager …….!

Hva gjør en med 9 hele fridager foran seg?

Hver 12. uke er jeg så heldig å ha en slik periode med fridager, riktignok etter å ha jobbet intensivt i forkant av dem! Men det går, så lenge en har alle disse dagene å se å se frem til .…. :) 

Dette er en av fordelene ved å ha turnusarbeid, selv om det av og til kan være surt i helger og høytider som andre kan glede seg over å se frem til. Men for min egen del spiller liten rolle, siden jeg ikke har så mange andre å ta hensyn til.  Dessuten synes jeg  helge- og helligdagsvakter ofte kan være roligere og mindre slitsomme enn hverdagene.

Herlig å for en gangs skyld kunne avslutte alle disse arbeidsdagene før langfri slik som i dag kl 13.30,  og legge seg i solariumet som vi har til disposisjon i kjelleren på arbeidsplassen for å slappe av og kjenne at varmen langsomt sprer seg i kroppen og får stramme muskler og ledd til å slappe av, noe jeg ikke har gjort på lenge. Vi har også en massasjestol helt gratis  tilgjengelig, men jeg følte behov for varmen fra “sol” akkurat nå i disse tider.

Med hele 9 fridager har en mange muligheter. Jeg kunne dratt utenlands hvis jeg hadde ønsket det, eller tatt meg en tur på ski  fra hytte-til-hytte i fjellheimen sammen med Lussi.

Men det første frister ikke akkurat nå,  kanskje til høsten….. Været som meldes fremover samt snøskredfaren i fjellet virker heller ikke særlig forlokkende. Lussi og jeg stikker heller til fjells i kjente trakter en dag eller flere her i nærheten, hvis været skulle vise seg fra sin beste side selv om værutsiktene foreløpig dessverre er heller dårlige. Så jeg har med andre ord bestemt meg for å holde meg  hjemme!

Jeg hadde en fridag her for litt siden, hvor været var slik det er nå, med ca 5 grader og spredt regnvær som gjør det lite fristende å oppholde seg utendørs.

De senere årene synes jeg av en eller annen grunn at jeg  stadig får utrettet mindre i løpet av en fridag, så jeg bestemte meg for at denne fridagen skulle dokumenteres!!!

Etter frokost og  2 –3  eller 4-5  kopper kaffe med påfølgende doturer, og etter å ha lest Trønderavisa og fått servet nyheter både sentralt og lokalt gjentatte ganger, sisstnevnte  ispedd kråkehese anekdoter (dog i ramme alvor og uten det minste tilsnitt av humor etter hva jeg kan forstå…!)   fra DDE, Åge Alexandersen m.fl. på samtlige av  mine radioer stasjonert rundt omkring i huset som kjøkken, bad, stue, loft samt inne i uthuset (om sommeren også ute på verandaen), finner en ut at nok er nok og på tide å gjøre noe.

032

Lussi og jeg hutret oss gjennom en tur som p.g.a. været ble noe kortere enn sedvanlig, før vi vel hjemme bar inn ved og fyrte opp i peisen inne på kjøkkenet.

Malekosten ble deretter hentet frem, og et 3. støk med hvitt ble penslet over min datters gamle speilkommode som opprinnelig var malt  i to forkjellige blåfarger som for tiden ikke passer helt inn her i huset.

021

Deler av speilkommoden står foreløpig  (mens den males), oppå en liten grønnmalt skjenk som jeg “halte i land” fra bruktbutikken på Røra for noen uker siden. Skjenken skal ut i uthuset og opp i 2.etg  der for å erstatte noen billige hyller som skal tømmes og kastes/selges.

Da jeg antydet at jeg ville kjøpe skjenken kom de ansatte i butikken velvillig frem med tomstokken, målte opp skjenken og baksetet i bilen min og uroet Lussi som satt og ventet på meg i bagasjerommet :)

  Helt unødvendig etter min mening, siden jeg har et øyemål som aldri svikter meg :) Men mange takk for hjelpsomheten!

Skjenken løftet jeg egenhendig, med uante “superkrefter” og en god porsjon vilje og stahet opp på den lille loftstua mi, trinn for trinn ….. , hvor den får stå midlertidig mens jeg lurer på hva jeg skal gjøre med den. Jeg liker grønnfargen, innrammingene i brunt oppe på den, rundt skap og skuffer, men ikke de spisse formene midt på skapdørene. Derfor mottas forslag og ideer med stor takk !

028

Etter dette, både maling og tur, og med om mulig enda mer silregn……., hev Lussi og jeg meg i all elendigheten inn i bilen og tok  turen oppom gartneriet i håp om litt vårlig inspirasjon.

Et dårlig bilde fra gartneriet, siden jeg i all hast ofte sniker meg til bilder  både her og der uten å spørre om lov …….

Lussi er alltid med meg, samme hvor jeg skal og holder utkikk og speider etter meg og mye annet gjennom bakruta fra sin trygge base  i bagasjerommet.

033

Ikke annet enn en basilikum ble med meg hjem og et par blomsterpotter. Men det er godt å gå der og rusle og se, og puste inn litt vårlighet når det silegner utendørs og en så smått begynner og lengte etter vår og sommer.

 

035    040

Jeg har vært der en gang til etter dette, etter at lønningsposen kom, og handlet inn noen småting som jeg så meg ut denne fridagen og som kanskje blir blogget senere.

Vel hjemme igjen, etter omplanting av basillikum og noe annet grønt som skrek etter omsorg, samt inntak av litt fast føde i all hast, husker en med ett at det er onsdag !!

Mandag og onsdag er tiden for å levere avfall og skrot på det såkaldte Miljøtorget her i nærheten.

Ute i garasjen har jeg muligens noe som kan leveres, noe som for lengst er pakket i plastsekker og esker sist sommer etter hva jeg kan huske. Men klok av skade etter å ha kastet ting jeg har angret på ikke lenge etter, får alt dette ligge og godgjøre seg inntil videre. Lussi og jeg tar turen til Miljøtorget uansett vi, for å se om det kan finnes noe spennende der…..

065

Planker etc med profileringer og en del annet er noe av det jeg for tiden er ute etter. Og jeg fant til min glede en “planke”som har vært fronten på en skuff og som kan brukes til det jeg har tenkt.

I tillegg kom jeg over 3 gamle vinduer som jeg fikk forhandlet meg til for en billig penge!

Det fremste vinduet som jeg har tre-nagler skal jeg ha her hjemme, og det ble kjempefint etter at jeg fikk vasket og skurt det og fjernet en knust rute. Vinduet i blått har jeg planer om å ta med oppover  til anekset mitt på hytta, da det har omtrent samme blåfarge som vindusskoddene der oppe.

Det aller minste vinduet (helt bakerst på bildet nedenfor) vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med foreløpig …….

064

  075

Like ved Miljøtorget ligger den allerede  nevnte gjenbruksbutikken som også er åpen onsdager. Så turen videre måtte naturligvis gå dit!

070

Etter min mening kan ikke denne butikken med litt for stive priser og mer tradisjonelle varer mer rettet mot eldre kunder måle seg med Bruktbo på Mule og i særdeleshet Bruktbo i Stjørdal! Men ett og annet funn kan en saktens gjøre her også. Det kommer så helt an på hva en er ute etter, og jeg koser meg ofte med å gå rundt og snoke (som det heter)  inne i denne butikken som er åpen  onsdag 16 – 20, torsdag/fredag 12 – 17  og lørdager 11 – 15 .

Men nå holder jeg helt på å glemme og er på god vei til å skrive meg bort  hva jeg egentlig skulle skrive om; en helt alminnelig fridag. Ikke fordi jeg tror det kan være av særlig interesse for andre, men jeg tenker først og fremst at denne bloggen  kan være morsom å se tilbake på for eget vedkommende, kanskje en eller annen gang i fremtiden.

Jeg har aldri vært noen dagbokskriver, men med bildene som jeg tar kommer lysten til å skrive litt.

Jeg er heller ingen utpreget sosial person i fritiden, og trives aller best med mine “stille sysler”  i selskap med mine rolige og vennlige  firbeinte. Alt annet kan fort bli for mye og lett virke utmattende for min del. Derfor er jeg overbevist om at jeg er typen som ville ha greid meg utmerket i ukesvis ute på en øde øy med et strikketøy, ei tegne-/skriveblokk og ei riktig så tykk og god bok  :)

Behov for så voldsomt mange bloggtilhengere  har jeg heller ikke, noe jeg sikkert kunne ha tilstrebet om jeg hadde gått inn for det og henvendt meg til langt flere bloggere enn det jeg gjør. Men jeg setter umåtelig stor pris på de jeg har selv om jeg ikke synes tiden strekker til og  har evig nok med å kommentere de få bloggene jeg følger. Ofte kan jeg bare kose meg og lese andres blogger uten å ha noe spesielt å si, fordi mange andre allerede har kommet meg i forkjøpet og sagt det som er å si. Koselig med kommentarer fra dere andre også som følger bloggen min :)

Til noen av dere som følger bloggen min og som har egne blogger vil jeg bare si, at jeg foreløpig ikke har greid å legge dere til “blogger som jeg følger” . Har forsøkt det en gang for alle på egen hånd, med det resultat at jeg presterte å legge meg selv til som følger av min egen blogg!  Så jeg får bare vente med det til jeg får litt mer hjelp igjen :) 

Nå håper jeg for all del at blogge- og fotolysten er på vei tilbake igjen. Det kjennes nesten litt slik ut siden jeg setter meg ned og skriver såpass langt (til å være meg), og fordi tanker om hva jeg kan blogge begynner å oppta en del av plassen oppe i hodet mitt. Kanskje blir det noen blogger fra de forestående fridagene, og da i så fall mest for min egen del, siden jeg ikke kan love de blir så veldig innholdsrike eller spennende.

Marianne

1 kommentar:

Anonym sa...

Så stemningsfullt og vakkert det øverste bildet er! Vann om våren - kommer helt i vårstemning. Kanarifuglen.