tirsdag 16. mars 2010

Gjerder m.m ..…

Både Lussi og jeg har blitt litt rundere i formene i løpet av vinteren, så nå når vinterkulda har sluppet det verste taket har vi begynt å gå lengre turer igjen, mens vi så smått ser frem mot vår og lysere tider…..

034

Dette er bilder tatt fra en tur 20. januar i år som jeg absolutt ikke syntes “var noe” og det derfor ikke ble til at jeg blogget.

007

For noen dager siden var jeg i samme område, uheldigvis uten fortoapparatet siden det snødde sånn da vi la ut på tur. Underveis ble det imidlertid oppholdsvær, og lyset og værforholdene forvandlet hele terrenget til de reneste “chabby-chic motivene”, ikke så mange, men helt sikkert noen som kanskje kunne blitt fine.  Og gjett hvem som savnet fotoapparatet …… !

012

Det ser ut som det henger ei lue på ei stake på bildet ovenfor, men det er i virkeligheten et merke som indikerer at dette er en del av Kjerkstien som for det meste går gjennom skog og mark helt oppe fra i nærheten av Malihaugen og ned til “gammelkirka” (for lokalkjente), og som jeg gleder meg til å gå når våren kommer.

018

Jeg vet jeg har nevnt det tidligere, men gjerder er altså noe som fasinerer meg ……

047

På denne turen gikk vi opp mot og  forbi Solhaugen og videre innover, nesten til krysset ved Hastadsaga, men før vi kom dit,  tok vi av til venstre og fulgte en skogsvei uten biltrafikk hvor Lussi kan løpe helt fritt og kose seg.

052

Men i det siste har vi forlenget turen og går opp forbi slalombakken i Prestlia, svinger av mot  “prestgården” og fortsetter oppover mot Heiåsen. Like før Hastadsaga svinger vi av til venstre mot Solhaugen, men tar like etter av til høyre igjen og  inn på denne fine skogsveien.

070

Ved slutten av skogsveien kommer vi til en gård med en helt spesiell type kyr som kan gå ute hele året. Riktignok har de husly som de fritt kan gå inn og ut av.

Jeg måtte oppom inngjerdingen og hilse på dem, mens Lussi som av en eller annen grunn er livredd “kuer”,  holdt seg på betryggende avstand :)

059

   064

043

Etter dette bærer det bare nedoverbakke med svimlende utsikt over Straumen og vel så det, og jeg henviser til bilder tatt derfra januar 2010 under tittelen “I Eventyrland I” for de som evt. kan være interessert i å følge turen videre nedover bakkene.

079

I morgen formiddag ser Lussi og jeg frem til en ny og lang tur i dette lanskapet, en tur som gjør godt for kropp og sjel og som på det lengste er på godt over 1 mil.

(Ps! Kjørte rundt og målte opp kilometrene på denne løypa m.fl. med bil for noen år siden :))  Typisk meg det da !! )

2 kommentarer:

Randi sa...

Hmm...denne løypa skal jeg teste ut neste uke...eller i morgen om det blir vær til det.
Flotte bilder Marianne!!!
For ett spennende hus Lussi og du var på besøk i....var som ett lite eventyr hus:-)

Det lille røde huset sa...

Gikk runden i formiddag også, men ikke like fint der som for noen dager siden. Det varierer sånn fra dag til dag. Flott at fikk nytte av tipset, det var liksom meningen det da ;)