onsdag 3. mars 2010

Maten er servert…..

Tidligere i vinter kom jeg over et ukeblad med noen litt uvanlige matsider.

( NB! De 3 første bildene nedenfor + det aller sisste bildet er tatt av sider i ukebladet og ikke knipset av meg, selv om navnet mitt står på dem ).

062

055

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

058

Så i den strenge vinterkulda som vi har hatt, lot jeg meg inspirere.

Litt for hardt brød og skalker ble skjært opp og tredd på en ståltråd etter å ha blitt dyppet i smult og frøblanding (en såkaldt Luxury Seed Mix som en får i dagligvarehandelen), og hengt ut sammen med det allerede eksisterende snadderet.

096          032

Brødbitene gikk etter hvert unna som varmt hvetebrød.

094

I ukebladet stod det at frøblandinger skal blandes i parafin, men er det noe godt da….? Jeg smeltet smult i stedet jeg :)

028045

Dette uthulte eplet, fyllt med frø, og alle de andre godsakene blir strengt overvåket av skikkelsen i bakgrunnen!

Like utenfor kjøkkenvinduet på motsatt side av huset, har jeg også en fuglemater. Så pusen har sin fulle hyre med å holde øye med alt sammen, både på den ene og den andre siden av huset,  ute så vel som innendørs!

006

 008

Skålene nedenfor med Axa Musliblanding og nøtter m.m ble svært populære. Ikke bare for fjærkledde, men andre syntes også de var svært interessante.……

029     039005020

Jeg synes alltid synd på kråka, skjæra og andre større fugler når det er som kaldest, så det vanker av og til noen godbiter på dem også.  Synes det er morsomt å stå og se hvordan de samler seg og hopper rundt i treet ovenfor med maten i “kikkerten”, før de hopper ned på bakken  og  forsyner seg grovt!

047  En annen populær matstasjon som jeg har hatt i mange år er kokoshuset nedenfor som henger på verandaen. ( Bildet er tatt gjennom et upusset vindu,  og derfor så uklart! )

046

  Til sisst, nok et bilde fra ukebladet som et lite tips om hva toppen av det kasserte og nåleløse juletreet kan brukes til neste år .…..

065

En fuglemater, naturligvis…. :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fine bilder! Fikk nesten lyst på en smak av alt det lekre jeg også! Tenker pusen har det travelt, ja. Klem - moder'n.