tirsdag 6. oktober 2009

Høyt henger de og sure er de…..

Ute har det begynt å regne igjen og det begynner å bli temmelig surt og kaldt. Derfor har jeg hentet frem noen bilder fra bare noen uker siden mens det fortsatt var godt å være utendørs.

015

For morro skyld har jeg klippet ut en artikkel om vår lokale værspåmann, Terje Kilen, som stod på trykk i Trønder-Avisa i august, og hvor han spådde følgende:

Godvær frem til midten av september. Deretter dårlig vær, og i månedsskiftet september/oktober mye regn. Etter regn den første uka i oktober blir det til dels pent vær de to neste ukene med temperaturer på 10-13 grader! Først den fjerde uka i oktober blir det en vesentlig kjøligere værtype, og fra da av og utover i november blir det forholdsvis kjølig.

011            043

Så langt har han i alle fall fått rett i spådommene, så jeg begynner nesten å glede meg til et par uker med bedre vær :)

193

205

211 

 

 

 

 

 

 

Med bugnende frukttrær kommer Admiralen flyvende. Den er glad i plantesafter som fra gjærende nedfallsfrukt om høsten. Og om saften inneholder alkohol, kan de bli ganske berusede slik at en lett kan plukke dem opp!

019

Vingene til sommerfugler er dekket av bittsmå skjell som danner de vakre fargene.

Denne Admiralen var i alle fall ikke beruset, for det var vanskelig nok å komme innpå den!

198

008

Vel, vel…… I påvente av bedre vær, er det bare ett å gjøre; trekke på seg regntøy og rusle den siste runden med Lussi før sengetid!

4 kommentarer:

Randi sa...

vakre bilder Marianne...er liker imponert hver gang...og den sommerfuglen..wow!!

Ja jeg vil se det før jeg tror det...men vi trenger jaggu meg to uker med sol nå.

Håper ellers det går fremover med deg.
klem

Det lille røde huset sa...

Overskriften til denne bloggen ble nokså misvisende ser jeg i ettertid. Hadde opprinnelig sett for meg en eple-blogg, men så forandret den seg en del underveis....

Jorids BestemorBlogg. sa...

Du er en reser med fotoapparatet og redigering Marianne,en fryd og være på besøk på bloggen din.
Ønsker deg ei god helg og ei fin uke jeg!!
Klem fra Jorid!!!

GundaM sa...

Vakre bilder som vanlig her inne!!!

KOs deg videre og god helg uansett vær!Klem fra meg