tirsdag 20. oktober 2009

Snart vinter…..

Det meste av høsten har i år dessverre blåst og regnet bort, og  høsten som jeg synes kan være en av de fineste årstidene med sine nydelige farger, den klare lufta og alle de gode luktene har på en måte sviktet oss i Trøndelag.

009

Men bladene  faller like fullt til bakken, og i forrige uke hadde vi den første nattefrosten.

020068108

Ute i skogene ligger det for tiden jegerne på lur, og Lussi er derfor ikledt refleksvesten sin som hun vanligvis kun benytter i mørke.

015

Høstjakta begrenser mulighetene våre for å ferdes ute i skogen, da jeg ikke føler meg helt trygg for mulige geværmunninger som kan være rettet  inn mot alt og intet.

044

Enkelte fatale jakthistorier har en jo fått med seg opp gjennom tidene, og i forrige uke dukket en ny opp via lokalavis og radio:

053

“ELGJAKT PÅ NEVENE LØS”

lød overskriften i Trønder-Avisa.

“Elgjakta endte i slåsskamp før den startet. Jaktlederen fra Verdal mangler både jakthund og en fortann etter tumultene i skogen”……..!

022

“Hva som har skjedd i løpet av oktobernatten, forsøker lensmannen å nøste opp, og kan bekrefte at slaget i skogen etterforskes” ……!

Og det skal i følge T-A ha blitt talt opp mer enn to tomme konjakkflasker morgenen etter…….

PS:  Et nesten enstemmig jaktlag kom dagen derpå frem til følgende konklusjon:

“Det va itj sånn det va tænkt”

001

Inntill videre er det kanskje tryggest å holde seg hjemme og helst innendørs bak lås og slå, eller til nød driste seg ut på verandaen hvor en kan høre rødstrupen synge vakkert om morgenen…….

Jeg har hørt den flere morgener på rad uten å få øye på den. Men i morges satt den øverst oppe i en av de store bjerkene nedenfor huset mitt.

006

Og jeg rakk så vidt å løpe inn og hente kameraet, skifte linse og ta et hastig, uskarpt bilde før den brått bestemte seg for at seansen var over, lettet og fløy videre…….

Du verden som jeg beundrer alle disse dyre- og fuglefotografene!

1 kommentar:

GundaM sa...

Nydelige høstbilder og nå som vi har så flott vær her itrøndelag er livet godt å leve!!!

Misunner deg de flotte turene rundt om i naturen ;)

Nattaklem fra meg