fredag 15. januar 2010

Blekrosa vinter

De siste dagene har vi hatt et fantastisk vintervær, men jeg har dessverre hatt dagvakter og vært avskåret fra å komme meg ut og ta bilder i dagslys.

Dessuten har datteren min vært hjemme et par dager, og da er det koselig å stille opp og være tilstede det en kan.

I dag sluttet jeg litt tidligere på jobb, kl 14.30, og nesten løp hjemover til Lussi som spratt opp fra sofaen, klar for å være med ut på tur.

010

Sola går tidlig ned om dagen og Lussi og jeg hev oss i bilen og satte kursen mot Flaget hvor sola fortsatt var synlig på himmelen. 

002

Og der hvor trærne hadde stått med mørke stammer mot grå-blått lys og hvit snø for noen dager siden, stod det hele badet i rosa i ettermiddag.

011

På samme måte som Lussi hoppet ut av sofaen da jeg kom hjem, hoppet jeg ut av bilen med kameraet på vei opp mot Flaget!

008

Men uten polvotter fikk fingertuppene raskt neglesprett, og vi måtte raskt videre slik at jeg fikk tint opp fingrene mine underveis, så Lussi kunne få ut å løpe i sokkene sine :), i håp om at sola ville somle litt med å gå ned.

Egentlig hadde jeg tenkt å svinge inn veien som går inn mot Kvekildberget hvor det er fint å parkere, men det viste seg at stikkveien inn dit ikke var brøytet. Så da kjørte vi et stykke videre og tok i stedet av inn mot Ystad (for lokalkjente), og gikk den smale veien inn dit hvor vi opprinnelig hadde tenkt å parkere.

023

 

Noe av første del av veien dit sett bak oss.

Når en er ute og går, gjelder det å se seg både foran og bak  og til sidene, for det er motiver over alt!

082

Stivfrosne, visne ……. hva det nå er, …… kanskje hundekjeks som minner om stjerneskudd?

Ute på tur tilstreber jeg meg stillheten da en kan klarne tankene.

I går kveld da jeg lå i sofaen og kikket på tv, fanget jeg opp at enkelte mener at det å være ute i naturen kan fungere som en form for healing.

For min del fungerer det som bearbeiding av inntrykk og opplevelser, eller som ren sortering av tanker som kan gi rom og grobunn for nye ideer.

Men i dag har jeg gått og gledet meg over et bilde som jeg i løpet av arbeidsdagen har festet meg ved:

Da jeg trakk fra gardinene inne hos en gammel, sengeliggende dame i formiddag, kikket hun nyskjerrig mot vinduet og kommenterte at det var så nydelig sol ute. Men fra der hun lå oppdaget jeg at hun bare kunne se en liten brøkdel av utsikten fra vinduet sitt, så jeg skjøv hele senga langt ut i rommet og stilte den ut mot vinduet.

Litt etterpå, da jeg kikket inn til henne, satt hun oppreist i senga med armene ut til sidene med hendene i et fast grep rundt begge sengehestene, musestille satt hun slik og så ut mot ei stor og fin bjørk i sol, med rimfrost og lekende kornkråker i.

For et enestående motiv det ville ha vært,  med ryggen til den gamle damen med hvitt småbustete hår, som satt rakrygget og stum av beundring og kikket ut mot bjørka med kornkråker ……. Vidunderlig vakkert var det!

Men bildet har uansett festet seg til hukommelsen min, og ga arbeidsdagen et lite løft, og for henne, den lille skjønne gamle damen, var det forhåpenligvis like givende.

083

Tilbake til bilen igjen etter at sola har gått ned.

Jeg har mange bilder og turer jeg gjerne skulle ha blogget, men tiden løper litt for fort for meg. Dessuten er det slik at det som er ferskest trenger seg mest på, mens det bakenforliggende blekner .

5 kommentarer:

Randi sa...

Å du var ikke alene Marianne...nesten så jeg ble religiøs da jeg og Shial småsprang til Sundsand for å få tatt bilder...og du, jeg ble ikke skuffet:-)

Du tar utrolig flotte bilder...hvite, klare og lyset du fanger er helt perfekt...beskjæringene dine liker jeg veldig godt!!:-)

Og du, jeg skulle så ønsket at alle pleierne hadde vært som deg...omsorgsfull og med stor omtanke og tålmodighet for de eldre. Bildet har festet seg på min netthinne også...syns jeg ser henne for meg.

Ønsker deg en god helg kjære du.

klem

Det lille røde huset sa...

Takker for kommentaren, men er ikke helt fornøyd med beskjæringene mine her Randi. Litt skeivt og skakt både her og der, noe som skyldes dårlig grunnarbeide av "fotografen" :))Hastverkasarbeid vil jeg kalle det, pga tidspress (sola gikk jo snart ned)! Håper på flere slike vinterdager som er som et drømmesenario for oss som liker å fotografere :)

Anonym sa...

I will not agree on it. I regard as precise post. Especially the designation attracted me to study the sound story.

@afjo72 sa...

Herlige bilder :) Og veldig koselig historie om den gamle damen!

Anonym sa...

Easily I assent to but I about the list inform should prepare more info then it has.