tirsdag 8. desember 2009

En aldri så liten bokorm…..?

Noen har vært INNE i det lille huset vårt i natt!!!

Det er helt sant, for da Lussi og jeg kom ned på kjøkkenet i morges og skulle til å slippe inn Pisi som stod og skrapte med klørne på verandadøra, oppdaget vi at det hadde vært gjester oppe på kjøkkenbordet.

189

I løpet av natta var en hel del bøker blitt hentet ned fra bokhyllene inne i stua, og lå strødd utover hele bordet…..

255

Stearinlys var blitt tent og noen hadde forsynt seg grovt av nøttene mine! En pose med Twist var også sprettet og nesten tom……

Da jeg kikket nøyere etter og leste boktitlene, forstod jeg at det ikke var et rent vilkårlig utvalg bøker som lå der. Foruten nesten samtlige eventyrbøker, var så og si alle julebøkene valgt ut i tillegg til noen romaner.

192

215

195

Enkelte bøker lå oppslått med en kongle på, nesten som om det var et bokmerke.

En av de åpnede bøkene var av Gabriel Scott, merket med en kongle mellom kapittel syv og åtte i fortellingen om Tante Pose.

262 206262

Dette var da besyndelig, for Tante Pose er nettopp den historien jeg setter aller størst pris på i jula, på samme måte som at noen må ha “Tre nøtter til Askepott” mens andre ikke synes det kan bli ordentlig jul før de får se “Grevinnen og hovmesteren”.

Akkurat likedan er det med meg og Tante Pose, som minner om en skikkelig god og gammeldags jul, der den temperamentsfulle og utspekulerte bestefaren så definitivt er den personen med høyest stjerne hos meg :)

Og jeg håper så inderlig jeg får se Tante Pose i jula i år også…….!

Men hvis ikke, så har jeg i nødsfall boka!

3 kommentarer:

Kirsti sa...

Noen har kost seg skikkelig inne hos deg!:-) Hvis du finner ut hvem det er så kan du jo tipse dem om enda mer julelesestoff; "Grantreet" av Tove Jansson. En søt og vakker julefortelling som står i boka "Det usynlige barnet".

Men det ser jo ut til at bøkene dine dekker det meste! Det må ha vært en herlig julenatt for nattegjesten med mye god lesning og snadderjulegodteri!

Vidar sa...

Tante Pose er et must i jula,spesiellt der bestefar etterlyser kneppkakene sine,da er han ikke nådig:)

Kirsti sa...

Har bloggeier blitt bortført?? Det ble så stille her. Mystifistisk!