tirsdag 29. desember 2009

Snø og snømåking!

I morges bråvåknet jeg av at brøytebilen kjørte over brua og oppdaget til min store glede at det hadde kommet mer snø!  For nesten ingenting er så vakkert som finkornet nysnø som legger seg mykt og lett over lanskapet og glatter ut alle ujevnheter.

Det hadde snødd en del i løpet av natta……., og i dag opptil flere ganger med jevne mellomrom, og jeg håper for all del at det fortsetter…… , for i likhet med de fleste andre her i verden har jeg enkelte nevroser, hvorav en av dem handler om          SNØMÅKING!

009

På slike dager gjelder det å komme seg raskest mulig i klærne og ut for å  finne frem snøspaden i håp om å komme naboen i forkjøpet og i verste fall brøytetraktoren! Og jeg priste meg derfor lykkelig over å ha fri på den aller første dagen med skikkelig snøfall :)

Snømåking er for min del nærmest en estetisk oppgave hvor det handler om harmoni, linjer, kanter og symmertri……, noe som  bent ut sagt er umulig å utforme ved hjelp av snøskuffer og større redskaper. Derfor bruker jeg aldri den store snøskuffa mi, men en mye mindre snøspade eller hva jeg nå skal kalle det, som må drives av rå håndmakt, et langt mer tidkrevende arbeidsstykke, men som til gjengjeld gir et desto heldigere resultat.

Fotavtrykk er dessuten så godt som bannlyst utenfor de oppmåkede områdene……

Enda jeg strengt tatt ikke har noe med det, begynner jeg alltid med det lille veiestykket som går like forbi kjøkken- og stuevinduet mitt og bort til naboen før noen andre rekker å komme til. Deretter er veien ned fra postkassene og den andre naboen neste steg før jeg kan konsentrere meg fullt og helt om det som er mitt eget.

På begge sider av inngangspartiet vil jeg kort fortalt ha mest mulig snø uten å måtte utbrodere dette nærmere, i tillegg til at jeg har diverse planer for det resterende området, men foreløpig har ikke snøfallet vært stort nok til å imøtekomme ønskene enda jeg allerede har hatt to økter i løpet av dagen og går og håper på den tredje nå som alt grunnarbeidet er unnagjort.

003

Da jeg til sist måket meg ned til uthuset i formiddagstimene, oppdaget jeg at pusen hadde laget en fin liten engel på matta foran døra. Matta som hun flittig bruker som klorebrett var blitt forvandlet til en aldri så liten og morsom overraskelse for “mor” :) 

024

Bilder fra 2. måkerunde i ettermiddag. Alt for lite snø foreløpig!!!

031

Det ene stuevinduet mitt sett utenfra med Karoline og Lussi i sofaen innenfor.

012

Uklart bilde siden jeg enda ikke har kommet meg inn til byen og det mildt sagt ugjestmilde HYPERMARKEDET i Steinkjer (for øvrig det største og styggeste kjøpesenteret nord for Dovre!) for å kjøpe fotostativ og dessuten heller ikke har satt meg riktig inn i innstillinger for motiver i bevegelse!

Men koste seg i sofaen, det gjorde de i alle fall begge to!!

Takk for et koselig julebesøk Karoline! :))

Nå snør det litt igjen, og  i påvente av enda mer snø får en belage seg på en kveld med radio og  tv-titting, samt strikking og hekling av et helt nytt prosjekt som har dukket opp i løpet av jula, og som jeg kanskje kommer til å blogge ved en senere anledning.

En fortsatt god romjul til dere som følger meg :)

2 kommentarer:

Randi sa...

Hahaha...måtte le da jeg leste om snømåkingen din.
Flotte bilder igjen Marianne...huset ditt er jo så fint i vinter og jule skrud.
Tenker det har vært herlig å hatt Marianne hjemme i julen. Her har halvparten av barna reist...nå er det bare eldste og yngste igjen.
Gleder meg til ett nytt år håper vi får til en og annen turen da også. Moro med sånn fotosafari :-)

Håper du og dyra får en fin nyttårsaften. God nytt år til dere i det lille røde huset.
klem

GundaM sa...

Nydelige bilder, likte spesielt godt det øverste!

Lykke til på tur emd Randi, hadde vært artig blitt med dere men litt for langt sjø ;)

Godt nyttår!