søndag 27. desember 2009

Jul i stua

Så ble det omsider tid til å blogge litt igjen.

Utendørs er det surt og kaldt med minus 10 grader og iskald sno, men inne er det lunt og godt med fyr i peisen og levende lys.

008    007

Inne i den lille stua mi på i underkant av 16 kvadratmeter (!) blir det fort nokså overfylt når alle nisser m.m.  flytter inn!

019

I kurvstolen sitter nissefar med åpnet beltespenne og slapper av etter all ribba sammen med guttungen sin, Guttorm alias “Nissen med tissen” som er og for alltid kommer til å forbli i puberteten!

De er de aller første nissene som kommer i hus, allerede 1.søndag i advent hvert eneste år, mens alle de andre dukker opp lille juleaften.

Nå har jeg fri i hele mellomjula og til over nyttår, og gleder meg over at Karoline (datteren min på 24 år) er hjemme og har det storartet sammen med alle gode venner som er kommet hjem fra fjern og nær på juleferie.

Til jul fikk jeg boka “Sjarmerende gjenbruk” av Karoline og “Romantiska hem & inspration i vitt” av foreldrene mine, som jeg koser meg med i sofaen sammen med en snorkende og prompende Lussi (uvant med smak av julemat!) og Pisi som innimellom elsker å ligge og patte på genseren min.

I år skal visst julepynten være hvit, men det bryr jeg meg ikke så veldig mye om selv om det finnes visse innslag av hvitt blant alt det røde her i huset også :)

 041058

En svibel eller to er for min del et must, slik som min snille mormor alltid hadde det i jula, svibler som ble dyrket frem i vinduskarmen under kremmerhus laget av papir.

015

Men det meste går som alltid i rødt når det er jul i det lille røde huset, en farge som jeg alltid synes gir meg litt energi i mørketida.

026

Pisi holder seg mest innendørs når det er så kaldt ute og koser seg på geiteskinnet i stolen sin oppe på loftstu`som er det desidert varmeste rommet i huset siden det befinner seg like ovenfor varmepumpa!

Jeg nektet plent å ha den stygge varmepumpa inne i stua mi, selv om det sikkert hadde vært det ideelle. Men i stua har jeg jo peis som det er koselig å fyre opp i ved behov, og hvis jeg ikke gidder det, kan jeg være på loftstua sammen med Pisi :)

Jeg synes det er så trivelig å gå tur i jula, etter at det har blitt mørkt ute og se hvor fint alle har pyntet med lys og adventsstaker i vinduene sine. Så nå skal Lussi og jeg snart kle på oss og rusle en tur ut i kulda.

Vi var ute en tur i formiddag også, men fikk følge av Pisi som ble med oss helt bort til båthavna som er ukjent farvann for henne. Hun nektet plent å vende nesen hjemover i dag, så Lussi og jeg måtte returnere og følge Pisi hjem igjen mens forbipasserende smålo av meg som var ute på tur med både hund og katt……

2 kommentarer:

GundaM sa...

Så koselig det var i den julepyntete stua di da!!

Her er lite julepynt bært opp iår ggrunnet at fruen var sliten og ingen har etterlyst de heller. Juletreet står nå her da og et lass med røde julestjerner v har fått og som vi egentlig ikke har plass til noensteder...

Juleklme til deg;)

Randi sa...

Så koselig julepyntet det var hos deg...må være ett av de koseligste julehusene som finnes:-))

Håper du har hatt og har en fin jul og rom jul
klem