torsdag 11. juni 2009

Ender og unger

For et par uker siden dukket  ungene til Ærfuglen opp. Jeg har strevet veldig med å ta bilder av dem, noe som er ganske vanskelig siden ingen av dem holder seg i ro samtidig! Derfor er det nesten umulig å ta skarpe bilder så lenge jeg fortsatt  holder meg til “Auto-innstillingen” på kameraet.

034

I mars begynner ærfuglen parringssesongen, og hannen kurtiserer med det velkjente “a-oh! a-oh”. Og hver morgen om våren, våkner jeg til disse lydene nede i Straumen hvor jeg skal hilse og si at det er et yrende ande-liv! – Jeg synes det er ganske så koselig å ligge å høre på det…….. :-)

069

003

Ca 40 % av hunnene lever i parforhold om vinteren, og hannen tar seg av og beskytter hunnen slik at hun er i god form til våren.

148

Eggleggingen starter i april-mai, ofte på små øyer og holmer for å beskytte eggene best mulig mot mink, rev, oter, kråke m.m. Reiret ligger på bakken, og er laget av lyng og tare som fores med dun som hunnen napper fra brystet sitt…….. Dunet som ærfuglen fyller reiret sitt med er ettertraktet som fyll i dyner etc. – Alle og enhver har vel hørt om edderdunsdyner! – Edderdun skiller seg fra andre typer dun ved at de ikke har stilk, men mothaker som hekter seg i hverandre, slik at de danner en myk, sammenhengende dott.

174

175

Ærfuglen legger 4-6 egg, og rugingen varer i 25-28 dager. I løpet av rugetiden tar ikke hunnen til seg føde og taper omkring 1/3 av kroppsvekten. Jeg synes godt at hannen kunne ha hjulpet litt til under rugingen og ikke bare før parring! Men i denne perioden stikker han av og spiser seg god og mett i andre områder før han vender tilbake igjen etter at ungene har kommet.

176

Etter klekkingen tar hunnen med seg ungene ned til fjæra hvor de lever av tangsprell og andre smådyr i vannet. Og her får de selskap av andre hunner både med og uten unger.

082

Fra juni-september skifter hannen fjærdrakt, og får da et ganske forskjellig utseende fra praktrakten. Han får en mørk brun fjærdrakt med stedvise hvite partier, noe en så vidt kan begynne å se på enkelte bilder ovenfor.

153

For noen dager siden oppdaget plutselig Lussi og jeg dette merkelige  andeparet like ved båthavna. To pønkere (!)  midt oppi all ærfuglen…… ! Hmmm……..  - Lurer på hva disse to heter?

092

088

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjempefin blogg igjen Marianne,koselig med Erfuglen og endene er Siland!
Bjørn