mandag 22. juni 2009

Kew Gardens

I utkanten av Londons vestkant ligger Kew Gardens, en stor park som i år feirer sitt 250 - års jubileum.

003

Dette treet som er det eldste i hele parken, er fra 1700-tallet og har overlevd 9 monarker samt bombingen under 2. verdenskrig.

Karoline og jeg bøyde oss dypt, og hilste på treet i all erbødighet, for dette står det virkelig respekt av!

007

En “Treetop Walkway” 18 m over bakkenivå, er en av flere attraksjoner inne i parken.

058

Nydelige damm-anlegg med dertil hørende fugleliv finnes det flere av.

067

055

Endene må naturligvis få litt mat underveis!

031

En stolt mor med “Den stygge andungen”, og flere svaner som svømte forbi den romantiske, grønnmalte benken nedenfor.

044

Enger av lavendel med vannlilje-huset i bakgrunnen.

083

The Waterlilly House var absolutt den aller største opplevelsen blant mange andre i dag.

088

095

104

Her mangler bare “Tommelise”

102

118

Oppunder taket der inne, - litt shabby chic med belgfrukter.

131

Det var sikkert 30 grader og ekstremt fuktig inne i det lille drivhuset, og Karoline rømte raskt ut derfra! I tilleg var det mange besøkende som beveget seg rundt hele dammen, og det var slett ikke enkelt å ta bilder uten at noen av dem speilte seg i vannet! Dessuten speilte taket seg også i vannet, noe jeg har godkjent på særlig ett av bildene som en slags effekt.

Ergo: Dette var hardt arbeid! :-))

116

126

142

Ute i det fri igjen blant bambus.

053

(Her i London hvor ingen kjenner ingen, lot jeg “ullhår” og krøller være krøller etter utallige års hår-kamp! Jeg orket ikke å ta med meg hverken hårføner eller glattetang. - Kun til orientering hvis noen skulle være i tvil om at dette er meg ).

060

Enda en dam med velduftende liljer i forgrunnen.

073

En nydelig påfugl som dessverre fikk mange småbarn med en hysterisk mor etter seg, og som derfor fant det for godt å søke tilflukt oppe i et tre. Jeg ante ikke at de kunne fly på et vis!- Synd at den flyktet, for jeg ville så gjerne hatt et bilde av de fantastiske fargene dens i rent sollys.

014

Inne i the Temperate House. En palme nesten som en påfugl :-)

(Bilder tatt med blitz, og desverre elendige av den grunn).

016

018

Beplantning ved inn-/utgangen.

165

Jeg har foretatt et lite utvalg av dagens bilder, men burde helst gått rundt i parken i flere dager for å få sett absolutt alt og for å få tatt enda bedre bilder!

Det er mulig jeg i ettertid legger inn noe mer info om selve parken, men foreløpig er jeg alt for trøtt.

Og hvorfor i all verden dukker alle disse eventyrfigurene opp i hukommelsen min mens jeg er her? Merkelig. - Har ikke tenkt noe spesielt på eventyr på år og dag…..

Lurer på om de er fra H.C. Andersen alle sammen…….? Eventyrene om “Tinnsoldaten”, “Den stygge andungen” og eventyret om “Tommelise”. Tror nesten det. Får Google litt på det når jeg får tid, eller kikke i alle eventyrbøkene mine når jeg kommer hjem igjen :-)

2 kommentarer:

Randi sa...

For en flott park!! og flotte bilder Marianne!! ja la nå krøllene være krøller...du ser jo ut som ei vakker hulder med dem...la dem være du:-) ja, lett å si for meg som har glatt hår...hihihi

Kirsti sa...

Ikke rart du tenker på "Den stygge andungen" og "Den standhaftige tinnsoldat" -det ser jo ut som du vandrer i et eventyr! Nydelige bilder. Breathtaking!

Selv om jeg ikke kjenner deg så må det jo gå an å si at det ser ut som du kan slippe å slite med å strekke ut krøllene dine. Håret ditt ser kjempefint ut! Men det er jo sånn som du kjenner på selv.

Og siden du er i London så kan du jo stikke innom en salong og kjøpe Redken Soft shampo og conditioner. Slike produkter er betraktelig billigere i London. Og anbefalte sjampo er stort sett bænkers for alle med krøller. Wash, condition, rinse and airdry. Bare et tips, altså. Jeg har krøller selv, men ikke så fin sommerhonningfarge på det som det ser ut som du har:-)

Håper du legger ut flere foto, enten det er av svevende vannlijer, påfugler eller av andre opplevelser. Atter en gang tusen takk for turen!