mandag 11. mai 2009

En skogstur i duskregn

Det har vært en overskyet dag med en god del regnbyger. Surt og kaldt i morges, men noe mildere utover dagen. Når jeg først kommer meg ut, glemmer jeg fort at det småregner, for det er så mye spennende å se på over alt. Og Svarttrosten sang høyt oppe i tretoppene sammen med flere andre fugler.

021

Turen i ettermiddag gikk til Finnheimen via Floåsen siden det begynner å bli noen dager siden sist vi var der. Og når jeg passerer et sted som heter Søråsen, er jeg på utkikk etter Lavskrika som holdt til der i fjor. Det er en av favorittene mine med det store “bustete” hodet sitt. De synger så morsomt og kan komme så nært at en nesten kan stryke dem over fjærene. Men foreløpig har jeg ikke sett noe til dem i år.

008

Fortsatt ligger det igjen litt snø enkelte steder……

040

Men isen på Leklemsvatnet er i alle fall borte, og jeg synes det er vakkert der oppe selv på en overskyet dag.

Jeg så ikke noe til froskene mine der i dag. Kanskje de syntes det var litt for kaldt?

081

Vel nede på grusveien langs Røflovatnet igjen, etter å ha ruslet rundt i skogen et par timer.

Da vi begynte å kjøre hjemover, oppdaget jeg plutselig to Traner ute på et jorde og måtte bråstoppe bilen!

Den ene var heldigvis nære nok til at jeg fikk knipset den.

136

Elegante fugler! Og det som er typisk for dem er at de skrider rolig avsted på en majestetisk måte.

De er ca 115 cm høye og er en trekkfugl som overvintrer i Spania og Sør-Frankrike. Her i landet finnes de hovedsakelig i Trøndelag og på Østlandet.

Tranen (lat. Grus grus !), er i økende antall og utbredelse, men det er likevel ikke så ofte jeg har sett dem, så dette ble definitivt dagens høydepunkt!

3 kommentarer:

Randi sa...

Nyyyydelig!!!

GundaM sa...

Vakkert og ja, jeg misunner deg de turene dine!!!

Hils den vakre hunden ;)Og takk for sist ja!! trivelig å treffe deg;)

Det lille røde huset sa...

Morsomt med den Tranen i går! Og Gunda, Lussi hilser så mye tilbake! Hun er litt sjenert overfor fremmede sånn til å begynne med, men det tar seg fort opp, og hun er i sitt ess ute i skogen!
Marianne