onsdag 27. mai 2009

Tur-retur gartneriet

Det er mye koseligere å ta beina fatt og gå til Gartneriet hvor vi (Lussi og jeg) hadde tenkt oss her om dagen, enn å sette seg inn i bilen og kjøre dit.

046

Langs Strandveien som begynner like nedenfor huset mitt, er det som nevnt tidligere mye å se på. I en bil ser en bare en brøkdel av det en oppdager gjennom en tur til beins eller på en sykkel.

064

Et Hegg-tre som blomstrer foran vinduet på et av naustene…….

070

Og naust med båtene i Roels-havna i bakgrunnen.

085

Denne dagen var det helt unike skyer på himmelen, og jeg skulle inderlig ha ønsket at jeg hadde kunnet innstille kameraet bedre enn det jeg greide …….!

094

Siden jeg bosatte meg her i 1992, har det skjedd mye på Straumen og Inderøy. Til å begynne med var det ikke så mange båter som gikk gjennom Straumen, men i løpet av de siste 10 årene har det kommet stadig flere, og større og større båter …..! Og de som er med i Båtforeningen har laget en stor og fin “brygge” som er til glede for alle og en hver. Og jeg synes det har blitt så fint der i forhold til hva det var tidligere, noe som jeg gleder meg over.

PS! Nå mangler det bare ute-servering der ;-)

098

Etter å ha passert båthavna, kommer en til inngangen av stien som går gjennom skogen og fører en over Næssberga mot Lautan eller ned mot Røsethamna eller tilbake til Sandvågen igjen.

037

Hvilken sti en vil følge, kan en velge når en kommer på toppen av Næssberget.

107

Lussi og jeg gikk jeg mot Røsethamna og oppover derfra mot Gartneriet hvor det ligger ny-pløyde jorder med settepoteter i.

Dessverre tok jeg ingen bilder fra gartneriet, da jeg syntes jeg måtte skynde meg fordi Lussi ikke føler seg helt komfortabel med å sitte utenfor og vente…… Og jeg måtte ut til vennen min som satt engstelig å ventet, ………så fort som mulig!

119

Tilbake i skogen igjen, på hjemveien, - fri, frank og lykkelig…….!

Stien er som en liten “ur-skog” når sola glitrer gjennom alt det nye lauvet, og så dufter det så godt av all Heggen og mye annet der inne!

(Men dessverre har jeg oppdaget larver på Heggen i år også, og 3 år med larver greier trærne visstnok ikke).

131

Tilbake til Strandveien og snart hjemme igjen.

Gul Løvetann mot røde naust og ei gul dør…… , måtte bare knipse et bilde.

136

Og enda flere løvetann-bilder…... :-) , her med en enslig, liten, rød tulipan midt i blant dem.

Håper alle som stikker innom har hatt en trivelig tur sammen med Lussi og meg!

3 kommentarer:

Randi sa...

Nydelig bilder igjen Marianne...perfekt perspektiv, enkel og stemningsfulle. Dette kan du!!

Anonym sa...

Nå har vi fått nok en nydelig tur! Takk for den! Fader'n og moder'n!

Anonym sa...

Det er alltid hyggelig å gå på tur sammen med deg og Lussi,enten vi går sammen i virkeligheten eller om turen fåregår visuelt på bloggen din. Takk for turen Marianne og hils Lussi.
Bjørn