søndag 10. mai 2009

Hvitveis – Anemone nemorosa

Etter jobb i går, kom faren min innom (med nye lysrør til vekstlyset mitt!), og vi tok en tur sammen på Kvistadkammen i det nydelige været.

032

Nå er skogbunnen helt dekket av Hvitveis eller Hvitsymre som den den også kalles. Blomsten er en urt i Soleiefamilien og finnes over nesten hele Europa, unntatt lengst nord og sør. Den sprer seg via rota som er langsgående og ved hjelp av maur som tar med seg frukten. Men Hvitveisen er giftig, og plantesaften kan gi både blemmer og sår.

044

Eventyrlig vakre blomster når de står tett i tett, spør du meg!

054

Her er det to stykker som virkelig koser seg i ei seng av Hvitveis!

020

Hvitveisen forbereder seg så tidlig som på høsten til neste blomstring, og om vinteren, under snøen, bruker den smeltevannet og lyset slik at den kan springe ut i blomst lenge før trærne klarer det samme.

På bildet ovenfor, ser en begynnelsen av det jeg kaller “Finskogen”…….

022

…….og dette er utgangen av den. Det kommer sikkert flere bilder herfra utover sommeren og høsten.

064

Det dufter så godt av all Hvitveisen inne i skogen, og jeg kan virkelig ikke tenke meg noe bedre enn en tur ute i naturen like etter jobb. Da legger en alt annet bak seg, alle sanser får fullt spillerom og det gir en så deilig ro når en kommer hjem igjen.

057

Hvitveis, hvitveis nesten så langt øyet kan se…….!

083

Nedenfor Kvistadkammen er det praktfull utsikt over mot Ytterøya med Håggåhølmin i forgrunnen. Og se hvor grønne og fine åkrene begynner å bli etter regnværet som vi har hatt de siste dagene!

Inderøy har virkelig blitt mitt lille paradis.

4 kommentarer:

GundaM sa...

Nå har ejg sittet og sittet og kikket på alle dine vakre bilder her inne, og blir stum av undring...Så vakker våren er sett gjennom dine øyne!

Og duften av hvitveis...nesten så jeg kjente den helt hit jo ;) Og så heldig du er som ahr en far å gå tur med, ta vare på karen der!

ha en nydelig dag idag og, klem fra litt lengre sør;)

Kirsti sa...

Så herlig med all hvitveisen- det ser nesten ut som snø- men er heldigvis ikke det:-)

Takk for nydelige bilder fra vakkert sted- og jeg liker blogger som både kan vise meg veldig fine bilder samtidig som jeg lærer noe når jeg leser teksten. Akkurat som i din blogg.

Ha god søndag og fin uke!

Hilsen Kirsti

Anonym sa...

Kjempefint utsiktsbilde! Du trenger ikke være usikker på om du får til det - dette var ihvertfall vellykket. Flotte blomsterbilder, ikke minst det med pappa og Lussi! Hilsen VG.

Randi sa...

Har du sett så flotte bilder du har tatt i det siste!!
Jeg bare må komme meg opp til Knistakammen iløpet av uka...hva med en kveldstur en dag...Torsdag??