lørdag 25. april 2009

Finnheimen

Forrige gang vi (Lussi og jeg) var på Finnheimen var den 11.04.-så derfor måtte vi dit igjen i dag for å sjekke snø- og føreforholdene.

030050

Jeg parkerte bilen nede ved Røflovatnet, og gikk først oppover til Floåsen. Noen steder ligger det fortsatt noe snø, mens det er helt bart de fleste steder.

018

Nesten på toppen opp mot Flåsen kommer en til et parti med nydelig utsikt ned mot Straumen, og her ser en kirka med Vangslia i forgrunnen.

Jeg er foreløpig ikke særlig flink til å ta slike utsikts-bilder. De minner meg mest av alt om noen av disse usedvanlig grelle prospekt-kortene som en av og til snubler over, og som en absolutt ikke kjøper!

Lussi og jeg hadde bestemt oss for å følge stien som går fra Floåsen og over til Finnheimen hvor vi enda ikke har gått i år. Men du verden så mye snø det var der!! Jeg gikk igjennom til knærne iført joggesko, snublet og falt, og måtte til slutt finne omveier gjennom tett skog og kratt, for til Finnheimen skulle vi! Jeg tror faktisk at Lussi oppfattet problemene som det medførte for min del, for hun løp først og fant etter hvert smarte omveier uten noe særlig snø.

093

Etter en god del strabaser, var det godt å endelig komme frem til Finnheimen med alle sine fasiliteter!

199

Jeg hadde kjøpt med en deilig Chiabatta med ost og skinke fra Ea (Internett-kafeen på Straumen), som både Lussi og jeg koste oss med mens vi slappet av i sola.

058

069

Finnheimen ligger i vannkanten ved Leklemsvatnet og var opprinnelig en samisk boplass fra 1865-1916. Denne gamle muren er nok rester fra den gang da…….

092

De som bodde her, livnærte seg på 10 reinsdyr, 2 geiter og etter hvert 1 ku og 1 gris. I tillegg dyrket de havre og poteter. De døpte plassen Liljestrand, og det er kanskje ikke så rart, siden det er massevis av vannliljer her om sommeren.

086 080

Men foreløpig er Leklemsvatnet dekket av is. Disse to bildene er tatt helt nede ved vannkanten.

109

Vel nede ved Røflovatnet ble det for fristende med et iskaldt bad.

124

121

Og hverken Lussi eller jeg husket i farten skiltet med badeforbud!

115

Også på Røflovatnet ligger fremdeles isen, men om vi fortsatt får sol og varme, tar det nok ikke lang tid før den er helt borte.

Da jeg kom frem til bilen etter turen, målte jeg faktisk 22 grader!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempefine bilder, særlig av Lussi som koser seg i sola!Interessant å lese om den flotte turstien.

Det lille røde huset sa...

Så koselig at du liker å følge stiene våre. Rundt Gamle Kongevei på Røra, er det så mange fine tur-muligheter som jeg gleder meg til å ta fatt på igjen når all snøen har smeltet :-)