mandag 13. april 2009

Kulturstien på Utøya

I dag har turen gått langs kulturstien på Utøya. Vi startet fra Håggåhølmin og gikk hele stien til Vangshylla. Strekningen er nærmere 14 km lang, så en er nesten avhengig av å kjøre to biler, slik at en slipper å traske hele veien hjem igjen. Hele turen tar fra 3-4 timer eller mer......., alt avhengig av hvor lenge en raster eller hvor mange bilder en tar. Jeg for min del tok godt over 100 bilder på turen (!), men synes likevel ikke jeg fikk noe skikkelig blinkskudd i dag. Det virker som om det ikke er alle dager en får det til helt. Men desto lykkeligere blir en de gangene det skjer!

Stien er variert og spennende siden den går gjennom flere typer skog og samtidig har partier langs sjøen. Hele strekningen er godt merket og har i tillegg godt over 30 opplysningsplasser hvor det står skrevet om vegetasjonen eller kulturminner. En antar at dette var den første "landeveien" på Utøy, siden den går langs sjøen, der den første bosettingen var.
- Her er Lussi uti og bader! Brrr......

Dette er karen som slo følge med meg i dag, her med huva som jeg strikket til ham for litt siden.
Og nå har han visst funnet et fint motiv som må knipses mens vi drikker kaffe og spiser matpakke ved en av de mange rasteplassene. Jeg tror det er laget ca 8-9 flotte rasteplasser langs hele stien, og flere av dem med tak, slik som denne. Så de som har stått på og laget stien, har jammen hatt litt av en jobb!


Stien går i en botansisk flora med både mangfold og sjeldenheter av planter og trær. Dette er Balsamtrær som jeg ikke husker historien til. Derfor har jeg puttet ei lita notisbok i tursekken, og den skal være med fra nå av! Denne stien blir bare penere og penere utover våren, så det dukker nok opp flere bilder fra den.


Nå blomstrer blåveisen som vokser langs nesten hele stien. Jeg tok utrolig mange blåveisbilder i løpet av turen, men ikke alle ble like skarpe.


Enkelte steder må en klatre litt for å komme seg videre, men bak dette gjerdet har de laget en liten trapp til nettopp det formålet. Neste gang må jeg ta noen bilder av alle de fine bekkene som vi også passerer.

Lussi koste seg stort på turen, selv om det nærmer seg slutten her og en begynner å bli litt sliten. I fjor gikk vi hele stien flere ganger, så hun kjenner den allerede godt. Det fine er, at en kan gå bare deler av stien tur-retur, for det er flere alternativer for adkomst til den.


Og dette er slutten av stien, Vangshylla ute ved Skarnsundet med flott utsikt utover fjorden. Dessverre var det litt overskyet i dag, men oppholdsvær, behagelig temperatur og en del glimt av sol. - Så derfor var alle enige om at det hadde vært en riktig fin tur! :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei-

Jeg snublet over bloggen din og liker den veldig godt. masse hyggelig lesestoff fra livet i trøndelag. Du tar flotte bilder. Takk for turen!;-)

Hilsen K

Anonym sa...

Hei igjen.

Du kjenner kanskje til denne linken, men sender den for sikkerhets skyld. Her står det masse info om stien.

De som har laga den må ha gjort en fenomenal innsats, ja!

http://www.inderoysti.no/

Enda en hilsen fra K:-)

Det lille røde huset sa...

Takk for tipset og hyggelig kommentar. Visste ikke om det nettstedet så det var morsomt.
Marianne

Randi sa...

Åååå....hit vil jeg også gå en dag. Er jo så mange vakre plasser rundt om i vårt nærmiljø, er bare å finne dem..:-)))