tirsdag 14. april 2009

Hagearbeid og en tur i skogen

Våknet til herlig vårsol, lokkingen til Ea i Straumen og fuglesang i morges, noe som passet meg utmerket siden jeg hadde fri. Så etter noen kaffekopper og et par kapitler i boka mi ute på verandaen, var det bare å finne frem hageutstyr. Den gamle damen i nabohuset var allerede i full sving (!) og det er så trivelig å rusle bort til henne innimellom og slå av en prat. Fikk raket hele hagen på nedsiden av huset, samt klippet noen rosebusker og luket bort litt løvetann som allerede er på full fremmarsj. Jeg har planer om å flytte noen av staudene, men det bør skje fort, for nå spirer og gror det som bare det! - Håper på godvær resten av uka, men innser at jeg må ut og holde på nesten uansett vær.


På turen i går ble det med hjem en Snøklokke som jeg aldri har sett før. Heller ikke naboen min, som jeg viste den til i dag, hadde sett slike Snøklokker. Den er hvit med lyseblått i, og jeg tror kanskje det er en gammel sort, siden jeg fant den ved et gammelt hus hvor det vokste mange (!) av dem. Jeg ser for meg at den kanskje kan bli fin foran de blå Perleblomstene mine til neste vår.

Lussi har vært ute i hagen sammen med meg i hele dag og hatt sin fulle hyre med å holde øye
med pusekatter, naboer og alle forbipasserende. Nedenfor hagen min går det nemlig en fin gangvei som mange benytter seg av, og samtlige, både kjente og ukjente må passes opp og kontrolleres. Lussi tar, som dere ser, oppgaven med stort alvor. Det er slett ingen spøk å være gjeterhund!
Og nå i ettermiddag, kom det til alles store overraskelse en morsom Setter-hund innom og hilste på oss....... Til og med en hann-hund! :-)

..........Da ble det med ett liv i leiren! Alt som het pusekatter ble lynraskt jaget til alle kanter og skvatt etter hvert opp i første og beste tre. Og både Setteren og Lussi var elleville av glede og hadde ingen problemer med å være enige. Men det blir fort litt kjedelig når pusekattene ikke vil komme ned igjen, så Setteren noterte navnetrekket på stammen av epletreet før han raskt takket for seg og hastet videre......

Lussi og jeg tok et lite avbrekk i alt hagearbeidet og ruslet opp stien i Næssberget like bortenfor her. bl.a. for å ta en titt på Blåveisen og for å undersøke hvor langt Hvitveisen har kommet. Der oppe ligger det en fin liten dam som jeg tok noen bilder av. Er for tiden (av en eller annen grunn) litt fasinert av det å fotografere trær som speiler seg i vann, og har planer om å blogge bare det en av dagene.

Og mens jeg stod der og tok bilder av dammen, dukket sannelig Nøkken opp!!!
Dessverre ble bildet litt uskarpt, for jeg ble litt for ivrig og det hele skjedde så fort.
Men som alle nå kan se, Nøkken, eller muligens Draugen eksisterer virkelig!

2 kommentarer:

Anne sa...

Fant veien hit fra Randi sin blogg jeg, og likte med faktisk :-))

Fin dag til deg litt lenger nord.

Randi sa...

hihihi...ser at min gode bloggvenn Anne har funnet siden din...henne MÅ du bare besøke...en av mine favoritter!!

Ja vi har vært heldig med været her nå i de siste dagen. I går var jeg og Shila ute i 2 timer. Det var bre så herlig!
Du jeg har fri i morgen? hvordan ligger det an hos deg? Går på jobbhelg på fredag.

Utrolig flotte bilder!!