lørdag 11. april 2009

Kortnebbgåsa har kommet!

For et par dager siden, fikk jeg høre av en fetter i Oslo, at kortnebbgåsa var observert med kurs mot Trøndelag. Og bare ett døgn senere, altså i går, kom de første flokkende flyvende innover Inderøy.
De er på vei til Svalbard og mellomlander i landbruksområder nord-øst for Trondheimsfjorden hvor de pleier å beite på spirende enger og nysådde åkre, til bøndenes store fortvilelse.

Da jeg skulle på tur med hunden min i dag, kjørte jeg over et høydedrag mellom Inderøy og Røra hvor jeg vet at kortnebbgåsa liker å beite. Og da jeg kom ned til Hylla, kom en kjempestor flokk flyvende innover fjorden og slo seg ned i fjæra. På bildet ovenfor ser en bare en liten brøkdel av den enorme flokken.

På vei tilbake fra skogsturen, var fuglene i fjæra fløyet, men ute på et jorde litt ovenfor, fant jeg nok igjen deler av den. Ikke rart at bøndene fortviler, for arten har vokst gradvis i antall i løpet av de siste årene, og jeg har lest at det i fjor ble registrert i overkant av 60 000 individer her i Trøndelag.

Det er morsomt å høre på skravlingen til disse fuglene, som for øvrig tilhører andefamilien. De plaprer i vei, både når de beiter og er på vingene og det så høyt, at en faktisk han høre dem om en oppholder seg innendørs! Jeg lurer på hvorfor de gjør det? Og........ det må da være forferdelig slitsomt å prate så mye når en skal fly så langt!

Nå skal de være her en tid fremover og spise seg gode og mette før turen går videre norover med nok en mellomlanding i Vesterålen og Andøya. Til høsten kommer de tilbake, på vei sørover for å overvintre langs nordsjølandene fra Danmark og ned til Beliga og Nederland. Men det er lenge til, for nå er det vår og kortnebbgåsa er for meg et hyggelig tegn på nettopp det.




2 kommentarer:

Vidar Røberg sa...

Leste en plass at den volsomme skravling til slike fugler har sin årsak i at flokkene til en stor del består av hunnfugler

Det lille røde huset sa...

Hei Vidar! Er i tvil om den teorien din holder :-))